Juvelen på turné. Nu med fullt band!

1 maj - Göteborg, Nefertiti 9 maj - Stockholm, Debaser Medis/Flyktsoda 10 maj - Malmö, KB 16 maj - Linköping, Herrgår'n/Rock Sensation Love Is A Burning Thing är förband på alla datum utom Linköping. Juvelen vill att publiken ska dansa. Och han behöver inte vara orolig, för dansantare pop än som finns på debutalbumet ”1” får man leta efter. Vid lyssning flyger tankarna iväg till storstadsklubbar, skimrande ytor, neonljus, ångande hud och glittrande discoglamour. Den intensiva soulpopen med den vassa falsetten är som Juvelen, Jonas Pettersson, säger: ”sånger från hjärtat, sjungna från höften”. Själv dansar han helst till Whitney Houston, och får han välja, väljer han klubbspelningar. Låtarna andas lyx, och är smidig- den passar in på såväl indieklubbar som breda, kommersiella radiostationer. Liknelserna med Prince haglar tätt, kanske är det rösten, kanske den påtagliga sensualiteten. Juvelens solokarriär startade som ett Myspace-fenomen med tusentals spelningar på en dag, för att sedan släppa sin första EP i januari 2007. Redan samma månad spelade han på P3 Guld. Sedan drog det igång. Det blev ett fullspäckat år med TV-uppträdanden, festivalspelningar och låtar som spelas flitigt radio. Juvelen spelar nu för första gången med fullt band. Johannes Borgström tar hand om basen och Tomas Eriksson trummorna. Svänget är hugget i sten. Se det som ett kliv. AKTUELLT SKIVSLÄPP Debutalbumet "1" ute 16 april 2008 HEMSIDOR www.myspace.com/juvelen Juvelen på luger.se Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00