Justin Townes Earle (US) - Steve Earles son tar klivet upp

10 februari 2009 - Malmö, Babel
11 februari 2009 - Göteborg, Pusterviksbaren/Woody West
12 februari 2009 - Stockholm, Kägelbanan (Caféteatern)

Med en naken sårbar röst till melodier sprungna ur folk, blues och klassisk americana och med historier och livserfarenhet långt bortom sitt endast 26-åriga liv visar Justin Townes Earle att han är en singer/songwriter-talang utöver det vanliga. Att vara son till legendariske Steve Earle och ha fått sitt namn efter Townes Van Zandt gör att han alltid kommer mätas med några av de främsta amerikanska låtskrivarna i historien. Men trots att han rör sig i samma tradition så håller han hårt på sin egen integritet och skapar musik värd att få stå på egna ben. Likt sin far drog JT Earle på sig alltför självdestruktiva vanor i unga år och han lyckades faktiskt få sparken från sin fars kompband The Dukes när dessa blev alltför uppenbara. Men efter en sjukhusvistelse i samband med en överdos så har JT Earle de senaste åren fokuserat på sitt låtskrivande och förra året gav det klassiska alt.country-skivbolaget Bloodshot ut unge herr Earles debutplatta "The Good Life". Skivan blev väl mottagen av en enad kritikerkår som pratar om ett riktigt singer/songwriter-löfte (7/10 i Sonic bl.a), där några låtar lutar åt 1950-1960's gyllene honky-tonk period medan andra lutar åt den folktradition som hans namn kommer ifrån.

BILJETTER
Stockholm. 120kr + serviceavgift. KÖP BILJETT.
Säljs via Södra Teaterns Biljettkassa på 08-556 97 230 och www.sodrateatern.com. På scen 20:00. Ingen åldersgräns.

För övriga städer se respektive spelställe.

HEMSIDOR
www.myspace.com/justintownesearle