Juliana Hatfield – Long May She Rock!

4 november - Umeå Open, Umeå 5 november - Debaser, Stockholm 7 november - Cafe Mono, Oslo, NO 8 november - Woody West på Pusterviksbaren, Göteborg 9 november - KB, Malmö 10 november - Loppen, Köpenhamn, DK 11 november - Voxhall, Århus, DK Ni kommer ihåg Juliana Hatfield som på 90-talet ruskade om indievärlden med Lemonheads frontman Evan Dando i hasorna? Hatfield är nu tillbaka med en strålande soloplatta och ett antal Sverigedatum. Även om Juliana Hatfield alltid känt att hon stått utanför och tittat in på ”the boysclub” inom rockvärlden så finns det få artister vars attityd verkligen osar rock på ett sätt som hennes. Hatfield är extraordinär. Hon lyckas med konststycket att röra sig mellan band och soloprojekt utan att för den skull behöva tumma på sin integritet. Man hör verkligen om Hatfield haft ett finger med i spelet oavsett vilket projekt det handlar om. Från första skivan ”Hey Babe” som släpptes 1992, till ”Become What You Are” med monsterhittarna ”My Sister” och ”Spin the Bottle” och den stora besvikelsen då hennes dåvarande skivbolag vägrade släppa färdiginspelade ”God’s Foot” ur händerna då Hatfield bytte bolag, till ”Made in China” som släpptes förra året. Hatfield har en lång, gedigen karriär bakom sig. ”Made in China” är en rå, fruktansvärt arg skiva som består av enormt utlämnande texter i en lo-fi-punkig sättning som skapar en lyckad sammansmältning och en solid helhet. Men Hatfield är inte bara allvarlig. Med glimten i ögat kan hon haspla ur sig textrader som ”If you have to pray for me, tell God to send me some money”. Och även om mycket av Hatfields material fokuseras på tonårstvånget att se rätt ut och behaga risiga killar skulle kunna tänkas bli krystat, särskilt med tanke på att Hatfield själv är långt in i de 30, så är det sannerligen inte så. Man hör verkligen att Hatfield fortfarande lever under just dessa omständigheter. Denna stolta gitarrdrottning kommer för alltid att fånga våra hjärtan med sin rakt-i-ansiktet-rock, slagfärdiga texter och på samma gång honungslena och rakbladsvassa röst. Det är lätt att förlora sig i Juliana Hatfields universum och sedan vilja stanna där för alltid. Och med en så lång karriär som Hatfield har bakom sig, och utan några som helst tecken på att vara redo att kasta in handduken kan vi nog få stanna där ett litet tag till. Som någon klurig journalist en gång skrev om Juliana: ”All hail the immortal teenager, long may she rock!”. HEMSIDA www.julianahatfield.com BILJETTINFORMATION Biljetterna släpps 5 september. Stockholm: 135kr + serviceavgift. Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet- och ATG-ombud i hela landet). Biljetter finns även på Pet Sounds, Sound Pollution och Record Hunter. Göteborg: 120kr + serviceavgift. Pustervik: 031-13 06 80, www.pusterviksbiljetter.com, Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet- och ATG-ombud i hela landet). Malmö: 90kr + serviceavgift. Ticnet 077-1707070 www.ticnet.se (Ticnet säljs via alla Ticnet- och ATG-ombud i hela landet) samt sedvanliga lokala förköpsställen. Århus: 100 DKK + serviceavgift. PRESSKONTAKT Border / Elin Hedman elin@border.se 031-707 20 85