James Yuill (UK) till Sverige

7 maj - Oslo, Garage
8 maj - Göteborg, Vasagatan 43
9 maj - Stockholm, Debaser Slussen/Fritz's Corner

Härstammandes från landet som gav oss fish and chips, Margaret Thatcher och diverse blodiga huliganer tar James Yuill oss via sin musik lyckligtvis förbi dessa olycksaligheter och ger oss en vidare syn på vad Storbritannien kan erbjuda oss år 2009. Och vi kan bara vara ytterst tacksamma för det!

Ettor och nollor blandas med ljudet av klingande gitarrer och soft sång.
Ljuvt analogt, ljuvt digitalt - i symbios möts de två i lekfull värld. James Yuill är 25-åringen som i ett och samma andetag förenar Boards of Canada med Crosby, Stills, Nash and Young i ett lågmält vingslag som dock ekar högt. Klubb-beats möter akustisk folkmusik samtidigt som en varm röst sveper sig kring de smått ödesmättade tonerna.

Musikpressen i hemlandet och i övriga Europa har tagit James Yuill till sig med öppna armar. Kanske på grund av hans ytterst sympatiska och karismatiska framtoning. Kanske inte. Likväl är det musiken som står i centrum och från detta nav spinns sedan en behaglig musikalisk väv.

Yuills andra album, Turning Down Water For Air, som släpptes redan i höstas, får nu en extra kick genom att Moshi Moshi-labeln (Mae Shi, Hot Chip, Kate Nash) återutger den i omstöpt version, om-mixad och med fler låtar. Angeläget är ett ord som mycket väl beskriver läget för Yuill just nu.

PRESSKONTAKT
Kristofer Elofsson, Cooperative