Grand Archives us

21 april - Stockholm, Debaser Slussen
22 april - Göteborg, Pusterviksbaren/Woody West
23 april - Malmö, Debaser Malmö

Den amerikanska indierockscenen har på senare år återigen dominerats av band ifrån Seattle, utgivna på kvalitetsetiketten Sub Pop, med fantastiska namn som Band of Horses och Fleet Foxes. Från samma stad, skivbolag och ur samma scen kommer också suveräna Grand Archives vars frontfigur Mat Brooke en gång startade Band Of Horses tillsammans med sångaren Ben Bridwell (de hade ett förflutet ihop i kulthjältarna Carissa's Wierd), men lämnade bandet strax efter deras första skiva kommit ut. Istället satsade Brooke vidare med egna bandet Grand Archives vars styrka ligger de starka, solskensvarma popmelodierna som bygger på vansinnigt snygg flerstämmig sång och lekfulla folkarrangemang i stil med 60-70-tals hjältar som Beach Boys, Bee Gees och Crosby Stills Nash & Young.

Deras debutplatta "The Grand Archives" fick välförtjänta lovord och på flera håll har den omnämnts som en av de starkaste skivor från förra året överhuvudtaget. Här finns även låten "Crime Window" vars infernaliskt blåsförstärkta driv lägger sig mitt emellan ett hungrigt Arcade Fire och en ung Bruce Springsteen. Grand Archives hoppfulla och generösa indierockscountrypop är ett måste för alla som fallit för band som Fleet Foxes, The Shins, Band Of Horse och The Elected på senare år och ett av de bästa banden vi vet just nu.

Biljetter

Stockholm. 140kr + 15 kr serviceavgift (165kr i dörren). KÖP BILJETT.
Lugerbiljetter säljs på www.luger.se/biljetter.
Biljetterna säljs även på Pet Sounds, Record Hunter och Sound Pollution.

Se respektive spelställe för övriga städer.

HEMSIDA

www.luger.se/grand-archives