Efterklang (DK) kommer till Sverige för tre konserter

30 oktober - Malmö, Debaser Malmö 1 november - Stockholm, Debaser Slussen 3 november - Göteborg, Stenhammarsalen Det knarrar, knakar, pockar och lockar. Danska Efterklang tar ständigt nya vägar i sin sinnliga och egna bittersöta och cinematiska electronica med en air av melankoli där lika delar akustiska och elektroniska element möts för att skapa fulländade symfonier. Bandet som kommer från Köpenhamn består av fem kärnmedlemmar som gjort förtrolig, ömtålig och imposant musik tillsammans sedan 2001. Bandet släppte sin första EP ”Springer” på egna bolaget Rumraket 2003 och blev kort därefter ett nytt tillskott till The Leaf Label som släppte Efterklangs första fullängdare ”Tripper” i oktober 2004. På skivan, som var sprängfylld av fioler, körer och annat smått och gott gästade hela 33 musiker. Skivan blev den bäst säljande debutskivan på Leaf någonsin. Under 2007 har bandet inte bara lyckats knåpa ihop det smått spektakulära minialbumet ”Under Giant Trees” (Leaf Label) utan även sin andra fullängdare som finns i handeln någon gång under hösten. När de fem efterklangarna spelar inför publik eller på skiva har de sällskap av en trombonist samt en rad andra musiker. Och just live kommer dessa oerhört talangfulla musiker verkligen till sin rätt. Få band är lika bra inför publik som på skiva, och nästan inga lyckas skapa rent magisk stämning tillsammans med sin publik. Men danskarna lyckas med det ofattbara. Med hjälp av lika delar ljud och bild skapar orkestern en sublim, eterisk och i det närmaste aural stämning hos sin publik som alla insveps i de till bristningsgränsen fyllda intryck som Efterklang delar med sin av. Musiken skvallrar om att det finns en bättre värld där ute någonstans som lyssnaren kan nå om denna bara blundar hårt och koncentrerar sig tillräckligt mycket. Oavsett om du blir en del av deras utopi eller inte så kommer Efterklang göra ditt liv oändligt mycket vackrare. I oktober släpper alltså bandet äntligen nya skivan “Parades”, bestående av 11 stycken majestätiska, utomjordiska poplåtar, samtidigt både magnifkt ambitiösta och oerhört intima. I sanning musik utan gränser. På scen består Efterklang numera av åtta personer och i höst får vi se bandet live i Sverige igen! HEMSIDA www.efterklang.net AKTUELLT SKIVSLÄPP Andra fullängdsalbumet "Parades" släpps i oktober. BILJETTINFORMATION Stockholm. 170kr + serviceavgift. Lugerbiljett - KÖP HÄR. Malmö. Info på www.debaser.se