Ed Harcourt på egen hand!

6.11 Malmö - KB 7.11 Uppsala - Katalin 8.11 Stockholm - Södra Teatern 9.11 Göteborg - Stenhammarsalen 10.11 Köpenhamn - Loppen 11.11 Oslo - Blå 14.11 Tampere - Klubi 15.11 Helsingfors - Tavastia Britten Ed Harcourt är en artist som med rätta kan kallas för Sverigevän. Hans far var diplomat och därför bodde Ed i Stockholm under några år som ung. De två senaste skivorna är producerade av Jari Haapalainen, och det var i Sverige han först fick sitt riktiga genombrott utanför de brittiska öarna - spelningen på Kägelbanan i april 2001 är en av de där konserterna som alla säger att de var på. Att han sedan gjort sexton grymma konserter i Sverige under åren är inte heller pjåkigt. I år släppte han sin fjärde fullängdare och ”Beautiful Lie” är skivan som många fans har väntat på, i synnerhet de som krampaktig hållit i sitt ex av första EP:n ”Maplewood”. Beautiful Lie tar vid där Maplewood slutade, rocken som dominerade på ”Strangers” är som bortblåst och Harcourt låter det bitterljuva dominera än en gång. Rösten och pianot får de platser de förtjänar och Ed sjunger som om det var ett sista andetag det gällde. Det är musik med ett stort, stort hjärta. Live har han gång på gång bevisat visat vilken fenomenal artist han är och nu är det dags igen för en ny turné i Skandinavien, denna gång på egen hand. www.edharcourt.com www.myspace.com/edwardharcourt BILJETTINFORMATION: Malmö: 185 sek + service, säljs via Ticnet 077-170 70 70, samt sedvanliga förköpsställen. Se www.kulturbolaget.se för mer info. Uppsala: 230 sek + service, säljs på Musikörat 018-10 09 18. Se www.katalin.com för mer info. Stockholm: 240 sek + service, säljs på Södra Teatern 08-556 972 30, samt Record Hunter och Sound Pollution. Biljetterna släpps måndag 18/9. Göteborg: 230 sek + service, säljs på Göteborgs Konserthus 031-7265310 och Ticnet 077-170 70 70. Direktlänk till biljettköp Köpenhamn: se www.loppen.dk för mer info. Spelningen är tillsammans med Juliana Hatfield. Oslo: 160 nok + service, se www.blx.no för mer info. Tampere: se www.klubi.net/tre/html/eng_index.html för mer info. Helsingfors: 25 euro + service, säljs på www.tiketti.fi, se www.tavastiaklubi.fi för mer info. PRESSKONTAKT: EMI, Charlie Åberg - Charlie.Aberg@emimusic.com