EAGLES OF DEATH METAL us

10 oktober - Stockholm, Göta Källare
11 oktober - Malmö, KB

Eagles of Death Metal är en snuskig rock'n'roll-avkomma från high schoolpolarna Josh "Baby Duck" Homme (ökenrockens gudfader, samt grundare av Queens of the Stone Age och Kyuss) och Jesse "Boots Electric" Hughes. Det är med all säkerhet det enda bandet som lyckas blanda 70-talsdoftande garage-, boogie- och fuzzrock med ironisk grabbhumor, och få ett slutresultat som inte kan beskrivas med ett annat ord än - brilliant!

Eagles of Death Metal startade 1998 i Palm Desert, California. Josh satte sig bakom trumsetet och överlät frontfigurrollen till den publikfriande Jesse (som utseendemässigt kan beskrivas som en vild mix av Nick Cave och Charles Bronson). Men på grund av Queens of the Stone Age's plötsliga framgångar dröjde det ända till 2004 innan debutalbumet Peace, Love, Death Metal släpptes. Efter det fick bandet fart på produktivitetsmaskinen och spottade ur sig de kritikerrosade albumen Death by Sexy (2006), samt den senaste plattan Heart On som kom förra året.

Magasinet Spin beskriver Heart On med följande ord: "...the rudest rock'n'roll since Johnny Thunders first stuck a lit cigarette in his pouty mouth and aimed notes at David Johansen's Adam's apple" , och även tidningen Rolling Stones hyllar deras existens: "There are more important rock groups than Eagles of Death Metal, but are any of them this much fun?"

Så kavla upp ärmarna på jeansjackan och förbered dig på en rejält svettig uppläxning i ämnet skrevrock från den hedniska predikanten Jesse Hughes. Eagles of Death Metal måste upplevas live!

BILJETTER

Stockholm. 250kr + serviceavgift. KÖP BILJETT.

Malmö. 250kr. Biljetter på www.eventim.se eller www.kulturbolaget.se.

HEMSIDOR

www.luger.se/eagles-of-death-metal