Dinosaur Jr till Skandinavien

28 aug - Malmö, KB
29 aug - Trondheim, Samfundet
30 aug - Oslo, Rockefeller

Ingen annan kan på liknande sätt som J Mascis förvandla trassliga oljud till det vackraste som finns. Halvt gömda av utomjordiskt distade gitarrer och sjövilda solon hittar man ändå alltid de sötaste melodier och mest vilsna kärlekstexter. I augusti kommer Dinosaur Jr till Skandinavien. Helt fantastiskt!

Efter att ha lagt ned sitt hardcoreband från high school, Deep Wound, startade J Mascis och Lou Barlow, tillsammans med trummisen Murph, Dinosaur Jr i mitten av 80-talet. En lågbudgetinspelad debutskiva senare och några resor fram och tillbaka mellan Massachusetts och New York, så var deras största fan Thurston Moore från Sonic Youth. Med hans inflytande skrev de kontrakt med Black Flags skivbolag SST där de släppte monumentala "You're Living All Over Me". Det efterföljande albumet "Bug" var det sista som Lou Barlow medverkade på innan han och J Mascis slutade att tycka om varandra. Bandet fortsatte utan Barlow, som istället fokuserade på sitt Sebadoh.

Det tog nästan 20 år innan de tog sina första trevande steg tillbaka mot varann och spelande in "Beyond" med de tre originalmedlemmarna åter samlade och i osannolik toppform. När Sebadoh spelade på KB förra året tittade J Mascis, som också var ute på vägarna, förbi bara för att säga hej på sin återfunna kompis. Kan det bli bättre?

På måndag släpps Dinosaur Jr:s nionde album "Farm".

BILJETTER

Mer info på: