Buraka Som Sistema (PT) till Sverige 1 maj

1 maj - Stockholm, Kägelbanan Buraka Som Sistema börjar redan bli smått legendariska och följer i spåren av artister som DJ Massacre och Alameda Squad. Afrikansk techno. Jo, det är sant. Buraka Som Sistema är från portugal och förkroppsligar det nya Lissabon, både i kropp, själ och ljudbild. Fluokids, Rodeo och Discobelle har hypat dom portugisiska männen på senaste och nu är dom här för att skaka lite liv i vår-Sverige. Under vintern har Buraka Som Sistema varit här och gett oss några mindre, lite hemliga spelningar och det har gett mersmak. Man sjunger på portugisiska och det är progressiv Kudoro det handlar om. Det är lite mer än ett år sedan man började prata om kudoro i Europa och USA men i realiteten har genren levt och frodats i andra delar av världen sedan någon gång under 90-talet. Fast det vissa framhåller att det låter mer som om zouk, dancehall och rave slängts ihop i en salig blandning. Men vad är kudoro då frågar du dig? Det är hårt och snabbt. Bootymusik från Afrika, helt enkelt. Det är hårdare än senaste årens brasilianska Baile Funk och svänger sjukligt mycket mer än amerikanska Ghetto Tech. Kudoro kommer ursprungligen från Angola och betyder hård röv. Hård. Röv. Hard ass. Du ska skaka den och du ska skaka den hårt. Och så ska du vara det också. Ett hardass. Kan det bli bättre? Nej, faktiskt inte. Det är dansant nog för att du ska vakna med en baksmälla som är helt utomjordlig, med blåmärken över hela kroppen, en okänd snygging vid din sida och en barnslig glädje sprittandes i hela kroppen. Kom igen, vi vet att du vill. Buraka Som Sistema är här med årets fest. Och du är som vanligt bjuden. BILJETTER Biljetter släpps imorrn torsdag 3 april. Södra Teaterns Biljettkassa 08-556 97 230, www.sodrateatern.com samt Sound Pollution och Record Hunter HEMSIDA www.myspace.com/burakasomsistema