Britta Persson på vårturné

25 jan- Falun, O'learys /Klubb Phone Me 26 jan- Stockholm, Debaser Medis /Send in the Clowns 21 feb- Göteborg, Sticky Fingers 22 feb- Malmö, Debaser Malmö 28 feb- Linköping, Herrgår'n /John Doe 29 feb- Eskilstuna, Raw Idag släpps Brittas nya album! "Hit har jag varit på väg i flera år. Lite kött på benen var vad som behövdes och nu kommer KILL HOLLYWOOD ME. Det är elva låtar, de är enkla, tydliga och ibland naiva, ganska rakt på sak. Men i nåt lager av alla lager tappar jag bort mig och det är för den känslan den här skivan är bra, och det är av den anledningen jag tycker om att göra musik. Många av låtarna, okej alla, handlar om kärlek. KILL HOLLYWOOD ME är producerad av mig och Per Nordmark. Vi kallar oss Dreamteam. Pers specialitet är takt och min är ton och smaken ofta ganska samma. Skivan är inspelad och mixad av Christoffer Roth och det tog tre veckor. Hans basspel och tränade öron har satt stor prägel. Vi använde ofta ord som lyx, fett och krisp då vi kommunicerade i studion. Peter Hermansson var förbi en dag och la piano på hälften av låtarna och Henrik Svensson var där och gjorde mesta möjliga oljud. Holl! ywood Choir består av folk jag lyckades skrapa ihop nere på stan. Jag tror de försöker låta gospel men det blir mest skolavslutning vilket ju är högsta betyg. JAG är 26 år gammal och kommer ifrån Vattholma, ett par mil norr om Uppsala, numera bor jag i Stockholm. Jag har gjort två demoskivor, en EP och ett album tidigare. KILL HOLLYWOOD ME är alltså den andra skivan, ganska annorlunda från det tidigare och samtidigt på samma bana. Att ta kål på Hollywoodjaget och ta det lugnt går sådär, men klapp klapp på egen axel, det går i alla fall bättre än tidigare. PER NORDMARK är 31 år gammal. Han fyller alltid år när vi är i Tyskland. Kvinnorna i hans familj har en smyckeaffär i Piteå och pappan kommer jag inte ihåg vad han gör. Per bor i Hornstull i Stockholm och han spelar trummor, om ni vill lyssna in er kan jag rekommendera Fireside, Breach, Hets mm. Han spelar också badminton och skryter ofta om sin matlagning vilken i och för sig är rätt bra. CHRISTOFFER ROTH kallas Chrille. Han spelar i Club Killers och var/är med i Hets (deras avskedskonsert var en pr-grej, tror jag) och i Monster. Han har en studio som heter Dubious och den ligger numera på Södermannagatan i Stockholm. Där jobbar han i ett extremt högt tempo och han har spelat in tusen band som jag inte ids räkna upp. Nu tror jag han håller på att mixa Caesars. PETER HERMANSSON är Sveriges bästa pianist men har nu skolat om till glasblåsare. Så jävla onödigt fast jag förstår honom och unnar honom hemmalivet. Han har ett hus i Småland och ett hus i Norrlands inland och snart har han inte mindre än två barn. Hur som helst, jag älskar hans melodier mer än någon annans. HENRIK SVENSSON brukade också spela i Hets och kanske också med Moneybrother, eller är jag ute och cyklar nu? Och just ja, Doktor Kosmos får man inte glömma! Han är som en bergochdalbana och det är så himla fint. Han åker cross en gång i veckan. För att ”ladda ur”. Han kör en Volvo som man startar genom att trycka på en liten knapp. Jag vet inte varför han har löst det så men när jag berömde hans bil svarade han “Don efter person, liksom.” HOLLYWOOD CHOIR är: Anja Bigrell, Christian Kjellvander, Johan Strömgren, Lina Ahlbin, Linnéa Engström, Liv Widell, Markus Krunegård, Niklas Johansson, Petter Södrin och de är inte alls löst folk som jag skrev ovan, utan noga utvalda, begåvade och goda vänner." /Britta Persson AKTUELLT SKIVSLÄPP Det nya och andra albumet "Kill Hollywood Me" släpps idag! (Amigo/BonnierAmigo) HEMSIDA www.brittapersson.com BILJETTINFORMATION www.luger.se Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00