BRIGHTBLACK MORNING LIGHT us

24 november - Århus, Musikcaféen

25 november - Lund, Mejeriet (Caféet)

26 november - Göteborg, Pusterviksbaren /Woody West

27 november - Oslo, Revolver

28 november - Stockholm, Debaser Slussen /Fritz's Corner

29 november - Köpenhamn, Lades Kaelder

Brightblack Morning Lights unika form av neo-psykadelisk folkrock är som ett eget väsen som trollbinder och förhäxar. Det är mystiskt, hypnotiskt, sinnesvidgande och primalt, organiskt, minimalistiskt i häxbryggd av suggestiv soul, blues, gospel och country som ekar av duons ursprung i södern.

Bandets sound kretsar kring Nathan Shineywaters bluesiga gitarrer, Rachel Hughes mäktigt reverbtunga Rhodes-piano, och deras drömskt svävande sammanflätade röster. Hela deras uppenbarelse är en som en orgie i neo-hippiens spirituella drömvärld med indianmytologi, bar himmel, ekologi, regnbågar och strävan efter ett högre medvetande. Freaky Folk-scenen med namn som Devandra Banhart, Johanna Newson, Vetiver och Espers är deras vänner, de har öppnat för såna som Vashti Bunyan och My Bloody Valentine och spelat på varenda festival värd namnet (All Tomorrow Parties, Primavera, Accelerator).

Världen vaknade när kvalitetsbolaget Matador släppte riktiga debuten "Brightblack Morning Light" 2006 och den slog sig in på Topp 50 på åsbästalistorna från både Pitchfork och Rolling Stone. Bandet fortsatte i samma stil med förra årets "Motion To Rejoin", likt en naturkraft som ingen kan värja sig emot.

BILJETTER

Se respektive spelställes hemsida.

HEMSIDA

Brightblack Morning Light på Luger.se