Bon Iver (US) till Stockholm och Göteborg

Bon Iver (US) till Stockholm och Göteborg23 september - Stockholm, Berns
24 september - Göteborg, Pusterviksbaren/Woody West

Justin Vernon har under namnet Bon Iver kommit att stå för ett av senare års mest säregna genombrott. Debutskivan "For Emma, Forever Ago" som mestadels är inspelad av honom själv, ensam i en liten stuga i ödemarken i Wisconsin, har sedan den först kom ut för något år sedan sakta men säkert vuxit till ett av de mest hyllade debutalbum från en lågmäld singer/songwriter på senare år och en framtida klassiker. Efter att ryktet börjat gå över internet om denna kusligt starka debut och indiesajten Pitchfork hyllat det självsläppta albumet som ett av 2007 års bästa, så gavs det ut igen av indiebolaget Jagjaguwar i februari i år. Nu for ryktet fram med vinden, han var ihop med Fleet Foxes det hetaste nya namnet vid årets SXSW och när 4AD släppte plattan i Europa i maj fick den 5/5 i var månadens album i både MOJO och UNCUT.

Det har pratats mycket om förhållandena kring hur Vernon spelade in skivan, ensam under under vintermånaderna, under spartanska omständigheter (han fick använda dagarna till att hugga ved, fiska och jaga vid sidan av inspelandet) efter att ha brutit upp med både flickvän och sitt gamla indieband. Så han lämnade Raleigh, North Carolina, och bosatte sig ensam i sin fars stuga för att komma bort från minnena, och få distans till livet. Det sparsmakade, eftertänksamma och känslosamma finns överallt på denna fantastiska platta men den är så mycket mer än så. Så här intensivt, nära och naket intryck kan man inte värja sig ifrån, det kryper sig på, nästan skrämmande och hypnotiserande. Och vid sidan av den nästan sakrala falsettsången och den ensamma gitarren så är ljudbilden betydligt mer händelserik än vad man från första stund förstår. Sångerna förstärks emellanåt av snygga stämmor, gitarrslingor, blåsarr, skårande strängar, gnisslande dörrar, naket visslande och drivande trummor. Den folkliga tonen har gjort att han jämförts med Iron & Wine och Will Oldham, andra har pratat om Elliott Smiths känslighet, själv nämner han röster som Sam Cookesoch Nina Simones samt John Prines och Rickard Buckners texter som stora influenser. Det är spöklik altcountrysoul som är det vackraste vi hört på länge.

HEMSIDOR
www.boniver.org