Bloc Party (UK) till Sverige

Bloc Party (UK)

24 februari 2009 - Stockholm, Cirkus (stående parkett)

I många år växlade bandet mellan olika namn men tillslut beslöt de sig för Bloc Party.

Det är sångaren Kele Okereke och gitarristen Russle Lissack som ligger bakom bandet och det var på Reading festival 1999 i Storbritannien som beslutet togs. Basisten Gordon Moakes kom in i bandet via en annons i tidningen NME-magazine och efter att ha gjort audition för bandet blev trummisen Matt Tong den fjärde medlemmen. Tillsammans är de det alternativa indierockbandet Bloc Party från London. Men Okereke ser dem inte riktigt som rock, det var inte rocken som inspirerade honom utan RnB. Oavsett genre är det musik som får en att hoppa. Det var när Okereke lämnade en kopia av deras låt "She's Hearing Voices" till Franz Ferdinands sångare och till en DJ, som började spela deras låt på radio, som karriären för Bloc Party började.

2005 kom deras debutalbum "Silent Alarm" vilket blev nominerat för bästa album i Mercury Music Prize. Deras andra album "A Weekend in the City" har sålts i över en miljon exemplar. Nu är de aktuella med sitt tredje album "Intimacy", ett album som man har kunnat köpa i digital form på deras hemsida sedan slutet av augusti 2008. Anledningen att det digitala släpptes tidigare var för att bandet inte ville låta sina fans vänta på ett album som redan var färdigt. Då Bloc Party kände att deras tidigare producenter, Paul Epworth, "Silent Alarm", och Garrett "Jacknife" Lee, "A Weekend in the City", hade mer att tillföra blev det två producenter vid skapandet av "Intimacy". Bandets lösning var att Epworth och Lee ansvarade för fem låtar var. Om de gör ett nytt album vill Okereke att det ska vara på ett helt annat sätt - skitig rock... vi får helt enkelt se vad de hittar på härnäst. Men först ska de på turné och kommer till Sverige i februari 2009, något du inte vill missa!

AKTUELLT SKIVSLÄPP
Nya albumet 'Intimacy' släpps 29 oktober (Wichita/Cooperative Music/Bonnier Amigo)

PRESSKONTAKT
Kristofer Elofsson / Cooperative Music