Både almarna och Way Out West lägger i nästa växel

I Slottsskogen börjar almarna rusta för lövkronor av Göteborska mått och vi försöker lägga vårt lilla bidrag till stämningen genom att presentera ytterligare en samling eminenta artister till 2008 års upplaga av Way Out West i parken. Hoppas ni finner det njutbart. Mot sommaren, festivalsommaren! Vi ses snart. Dagens skörd är: Silverbullit Sahara Hotnights Mando Diao Joan as Police Woman (US) Fleet Foxes (US) Lyssna och titta på www.wayoutwest.se/klara-artister! Silverbullit I mitten av 90-talet talades det storögt om att ett av världens bästa band fanns i Göteborg. Det gör dom fortfarande. Dom heter Silverbullit och krossar allt som kommer i deras väg men det visste du såklart redan. Dom är lika svettigt fysiska som den punkigaste Iggy med sina Stooges, som dom är suggestivt psykedeliska som My Bloody Valentine. 1997 blev bandets sångare Simon arresterad under deras första turné då man trodde han var hög. Det var han, men inte på inte några illegala substanser, utan på bandets musik. Händelsen har redan skrivit historia, tillsammans med alla de andra mytomspunna omständigheter som följer bandet vart dom än är. På scenen är Silverbullit lika mycket av en visuell orgasm som dom är underbara att lyssna på, på alla sätt och vis. Dom åmar och snor sig tills sista droppen energi är urvriden ur kroppen och du kan gå lycklig hem med en liten bit västkustskt geni i innerfickan. Spring och hämta bankomatkortet, dra och köp biljetter och se Silverbullits enda festivalspelning i sommar. Sahara Hotnights Sahara Hotnights resa började i det lilla norrländska samhället Robertsfors för mer än ett decennium sedan. ”Har du sett filmen ”Fucking Åmål”? Då vet du hur det är att växa upp i Robertsfors!” sa en av bandmedlemmarna till media för några år sedan. Men ur tristessen föddes kreativiteten. Maria Andersson (sång, gitarr), systrarna Jennie (gitarr) och Johanna Asplund (bas) och Josephine Forsman (trummor) började spela tillsammans redan som 12-åringar, och musikerkarriären tog skruv när dom 15 år gamla vann talangjakten ”Norrnas popfest” i Skelleftehamn. Förstapriset var att få spela in en demo, och 1997 släpptes alltså EPn ”Suits Anyone Fine”, som blev deras biljett till ett skivkontrakt med svenska filialen av giganten RCA. 1999 kom det kompromisslösa debutalbumet ” C'mon Let's Pretend” med genomtänkt och energisk refrängrock som fick landets musikrecensenter att fullkomligt jubla, Per Bjurman gav dom fem plus i Aftonbladet och albumet sålde guld. Sahara Hotnights blev grammisnominerade i kategorierna ”Årets pop/rock” samt ”Årets nykomling” och hela världen låg för deras fötter. Uppföljaren ”Jennie Bomb” som kom i juni 2001 befäste deras status och hjälpte dem ut på världsturné, albumet släpptes både i USA och Storbritannien. Efter albumet ”Kiss & Tell” som släpptes 2004 bestämde sig bandet för att ta en paus, USA-turnén gick inte lika bra som de väntat sig, och prisregnen som de fått för sina tidigare plattor uteblev. Inspirationen tröt och dom behövde luft. Men en gång musiker alltid musiker – efter ett tag började det klia i fingrarna igen, och bandet bestämde sig för att spela in en ny platta, fast på eget label den här gången, och med helt andra ingångar i musiken. Bandet kontaktade Björn Yttling (känd bland annat från bandet Peter, Bjorn and John) som blev producent för nya plattan. Våren 2007, 15 år efter det att bandet bildades, släpptes hitkavalkaden ”What If Leaving Is a Loving Thing” på Sahara Hotnights eget skivbolag "Stand By Your Band". Med plattan bevisade dom en gång för alla att less faktiskt is more. Istället för att använda fem gitarrer som på ”Kiss & Tell” använde dom istället två, soundet var mer direkt och lite poppigare. Första singeln från albumet, "Cheek to Cheek", gick upp som etta på P3:s Trackslista och bandet firade sitt 15-årsjubileum med en gigantisk världsturné, som nyfikna fans följde med stor förundran via bandets blogg. De fyra medlemmarna är numera både skivbolagsdirektörer och stilikoner bredvid sin musikerkarriär. På Way Out West får du chansen att se kvartetten med fler stämplar i sitt pass än utrikesministern, dom har mer attityd än någonsin, är snuskigt tajta på scen och vet hur man spelar skiten ur sin publik. Missa inte chansen att få käkmuskeln spelad ur led och låt dig besegras och hänföras av Sveriges tajtaste rockband – Sahara Hotnights! Mando Diao Vad återstår att säga om Mando Diao som inte redan sagts? Alla stora ord och hyllningar som finns i vokabuläret har redan använts flera gånger om när det kommer till dessa rockkillar från Borlänge. De har tagit sjumilakliv sedan första EP:n "Motown Blood" släpptes 2002 på EMI, EP:n som sparkade igång hela karusellen. Den uppmärksamades och bidrog till att de fick spela med storheter som The Hellacopters och Kent på Kalasturnén samma år. Strax därefter släpptes debutalbumet "Bring ´em in" som blev en stor framgång i bland annat Japan och Tyskland. Bandet har med rätta beskrivits som en dynamitladdning som spränger bort allt motstånd. Resten av Mando Diaos succéhistoria är kantad av grammisar, guldmicken (bland annat för bästa liveband), roskildespelning, Oasis-attityd, golvras, Beatles-kärlek och ständigt bejublade spelningar. Listan skulle kunna göras lika lång som kinesiska muren men jag förslår att ni istället slår ett öga på dem själva och bevittnar killarna som har lagt hela musikvärlden vid sina fötter! Joan as Police Woman (US) Tänk dig en röst som trollbinder dig vid första lyssningen, som får dig att få gåshud över hela kroppen för att det är så fruktansvärt vackert. Drömska, smarta melodier som smyckas av personliga gitarr- och pianoslingor i en unik blandning av soul, post-punk och singer/songwriter pop. Vi talar om Joan As Police Woman, mina damer och herrar. Det viktigaste för Joan när hon skriver musik är att ärligheten står i första rummet. Och det märks. Ärligare än så här kan det knappast bli. Det är både vackert och uppriktigt. Och bara så ni vet; skönhet är den nya punkrocken, som Joan själv har sagt. Joan har en lång karriär bakom sig och har jämförts med storheter som Dusty Springfield, Chrissy Hinde och Annette Peacock. Hon började spela piano redan vid sex års ålder, och inte nog med det; som åttaåring var det dags för den första violinlektionen. I bandet The Dambuilders utvecklade hon ett mycket karakteristiskt, näst intill aggressivt sätt att spela på, vilket ledde till samarbete även med Those Bastard Souls. Sitt första soloprojekt skapade hon tillsammans med Jeff Buckleys band Black Beetle och de spelade in en skiva som dessvärre aldrig släpptes. Det var inte förrän 2002 som Joan As Police Woman bildades. Trion består av Joan Wasser, Ben Perowsky och Rainy Orteca. De släppte en EP 2004 och året därefter fick de skivkontrakt på Reveal Records. Två år senare kom deras första fullängdare ”Real Life” och den efterlängtade uppföljaren ”To Survive” släpps den 9:e juni i år. Joans särpräglade sätt att musicera på har väckt intresse hos några av musikvärldens absolut största namn. Som exempel kan nämnas att hon varit med i Antony & the Johnson’s och varit förband till Rufus Wainwright. Hon har även arbetat med artister som Scissor Sisters, Lou Reed, Nick Cave, David Gahan, Sparklehorse och Sheryl Crow för att bara nämna några. Det djup och den innerlighet som Joan As Police Woman levererar är svår att beskriva med ord. Den måste upplevas. Joan As Police Woman representerar singer/songwriters när det är som bäst. Musiken letar sig in i ditt innersta och berör på djupet. Det är så här det låter, eller snarare, det är så här det känns när musik skrivs från hjärtat. Fleet Foxes (US) Med rötter i Seattle, långt skägg och flanellskjortor är det lätt att avfärda kvintetten Fleet Foxes som ett simpelt amerikansk folkband. Riktigt så enkelt är det inte. Bakom den hippieliknande fasaden döljer sig makalösa melodier och stämsång som kan få valfri kyrkokör att bli avundsjuk. Med hjälp av t.ex. mandoliner, banjos och välkontrollerade röster framkallar de ett drömskt och spännande ljudlandskap som näst intill försätter dig i trans. Själva säger bandet att de inspireras av bl.a. barockpop, soundtrack till fantasyfilmer och hymner. Fleet Foxes växte upp lyssnandes på sina föräldrars musik – Simon and Garfunkel, Joni Mitchell, The Beach Boys, Bob Dylan m.fl. och ville återskapa deras sound på ett eget sätt. De skrev låtar, framförde dem, slängde bort dem och skrev nya låtar ända tills de hittade rätt. Och jäklar vad rätt de hittade! Pitchfork Media gav dem 8.7 av 10 för sin EP Sun Giants, de spelade nyligen på South by Southwest:s showcase och fick Phil Ek (Built To Spill, Modest Mouse, The Shins) att producera debutalbumet som släpps i juni på Sup Pop. BILJETTER Biljetter handlas på www.wayoutwest.se/biljetter DIREKTLÄNK FÖR BILJETTKÖP Du kan också köpa biljett på telefon av Tickster på 0771-47 70 70. Biljetter finns även på Bengans i Göteborg och på Pet Sounds, Record Hunter, Sound Pollution och Bengans i Stockholm. Festivalpasset - 1295kr + 30kr serviceavgift 2 dagar på festivalområdet, samt 3 dagars klubbar i mån av plats. Det är 18-årsgräns på klubbarna. Ungdomspasset (under 18 år) - 995kr + 30kr serviceavgift 2 dagar på festivalområdet. Klubbarna ingår inte. Dessa biljetter får endast köpas av de som fyller 18 år efter 9 augusti. Legitimation kommer att kontrolleras när du hämtar ut ditt armband. Endagsbiljetter kommer att släppas senare. Mer information kommer. Det är 13-årsgräns på hela Way Out West. Detta på grund av de riktlinjer om ljudvolymer som Socialstyrelsen beslutat om. REDAN KLARA ARTISTER (på klubb eller på festivalområdet) Broder Daniel Grinderman Lightspeed Champion Franz Ferdinand N.E.R.D Sonic Youth Sigur Rós The Sonics The Flaming Lips Håkan Hellström José González The National Iron & Wine Lykke Li Buraka Som Sistema Okkervil River Yeasayer Girl Talk (klubb) Pacific! (klubb) No Age (klubb) Holy F (klubb) Dark Meat (klubb) Dengue Fever (klubb) Yacht (klubb) The Mae Shi (klubb) The Dodos (klubb) Mer intryck? Läs, lyssna och titta på www.wayoutwest.se www.myspace.com/wayoutwestfestival Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@wayoutwest.se Hemsida: www.wayoutwest.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00