ANNA JÄRVINEN

28 september - Stockholm,Södra Teatern (förband Christopher Sander)
3 oktober - Uppsala,Katalin
17 oktober - Göteborg,Stadsteaterns Foajébar
28 oktober - Åbo,Klubi
29 oktober - Tammerfors,Klubi
30 oktober - Vasa,Ritz
31 oktober - Helsingfors,Korjaamo (Vaunuhalli)

Fina, fantastiska, fantasifulla, försiktiga, fabelaktiga Anna Järvinen flanerar runt i vår stad och skildrar Stockholm som ingen annan. Låtarna utspelar sig på olika gator i stan och högt uppe bland molnen. Den 28e september spelar Anna Järvinen i sina kvarter, i sin hemstad, på Södra Teatern som skulle kunna vara ihopsnickrad enbart för hennes skull. Hon åker sedan vidare till Uppsala, Göteborg och Finland.

Med "Jag fick feeling" gjorde hon något som få andra gjort förut. Det mediala mottagandet bestod av idel lyriska recensioner. Anna hade nästan gett upp hoppet om att albumet skulle ges ut då hon blivit ratad av storbolagen. Men skam den som ger sig. Hon visste ju innerst inne att det hon gjort var något riktigt bra. Låtarna fick förbli rakryggade, skeva, stolta och egna. Till slut fick det mindre bolaget Häpna nys om dem och blev förälskade från första stund.

Och så rätt Anna hade, och Häpna. Skivan togs emot med öppnare armar än vad man trodde var anatomiskt möjligt. Årsbästalistorna och Annas skiva blev bästa vänner, och kritikerkåren var med på kalaset med munnar som månhalvor

Tillsammans med pangproducentenGustav Ejstes frånDungen följer hon upp den med bravur med "Man var bland molnen" som kom ut i mars i år. Den är om möjligt ännu bättre än debuten. Anna Järvinen är ett naturbarn i stan och hennes melodier får hjärtat att hicka och fötterna att lyfta. Man känner liksom små, ljumma vindar i håret och hör ett något sorgset fågelkvitter någonstans. Det går att skönja amerikanskt 70-tal mellan tonerna men Anna Järvinen är bara sin egen och helt unik.

Christopher Sander från bland annat[ingenting] spelar före Anna Järvinen i Stockholm. Sander, som också är mannen bakom överväldigande vackra "Äppelöga", släppte i april sin i all enkelhet fullkomligt geniala solodebut "Hej hå!". BILJETTER Stockholm. 200kr. KÖP BILJETT.
Biljetter säljs via Södra Teaterns Biljettkassa på 08-531 99 490 och www.sodrateatern.com.

För övriga städer, se respektive spelställe. HEMSIDOR www.annajarvinen.comwww.luger.se/anna-jarvinen KOMMENTERA Diskutera nyheten på luger.se