Anna Järvinen

12 dec - Stockholm, Kägelbanan Den 12 december spelar Anna Järvinen på Kägelbanan i Stockholm. Då kommer du få se allt vad dessa tre herrar skriver om live: "I slutändan hittar ju alltsammans så självklart i mål. Som om detta var det enda sätt det kunde gå till på." (4 av 5) Nils Hansson, DN "Allt som allt är 'Jag fick feeling' trettiosju minuter och sexton sekunder av det mest spännande som kommer på en svensk skiva i år." (4 av 5) Johan Lindqvist, GP "Det kanske är att ta i att vilja jämföra 'Jag fick feeling' med Van Morrisons 'Astral weeks', men likt Håkan Hellströms första album [...] är det musikaliskt lika förlösande från vad som skett innan." Andres Lokko, SvD OM ANNA JÄRVINEN Det var år 2000 och möjligheterna låg framför oss likt en utbredd motorväg. Håkan Hellström sjöng om en vän med en bil som man kunde åka långt bort med. I oss fanns en öppenhet, rymd, kanske var det hopp. Sju år senare sitter vi i samma bil igen, med rutorna nedvevade, vinden i håret och en euforisk nervositet i ögonen. Vi lyssnar på "Jag fick feeling", Anna Järvinens debutalbum. Efter några låtar sträcker vi ut händerna genom rutan, blundar, önskar och drömmer stort igen. Det mediala mottagandet för "Jag fick feeling" har bestått av idel lyriska recensioner. Anna hade nästan gett upp hoppet om att albumet skulle ges ut då hon blivit ratad av storbolagen. Men skam den som ger sig. Hon visste ju innerst inne att det hon gjort var något riktigt bra. Låtarna fick förbli rakryggade, skeva, stolta och egna. Till slut fick det mindre bolaget Häpna nys om dem och blev förälskade från första stund. Under åren i bandet Granada var Anna Järvinen blyg och tillbakadragen. Det som hänt nu är att hon börjat röra sig utanför ramarna och experimenterar med sitt eget, personliga uttryck. Själv säger hon att hon vill förmedla en stärkande, upplyftande och energisk känsla till sina lyssnare. Det lyckas hon med. Musiken är naken och direkt, som ett innerligt kärleksbrev man inte kan värja sig emot. Texterna tar avstamp i självbiografiska upplevelser, verkliga karaktärer och en känsla av utanförskap. Här finns karaktärer som Eva, Leena och även en metafor under namnet Lillebror. Dock var detta en undermedveten flirt med ovannämnda Hellström. Andra kopplingar dem emellan är att de har arbetat med samma producent Mattias Glavå. Albumet spelades in i Kungsstens industriområde i Göteborg, och som medmusiker finns bland annat Dungen. Var Anna längtar är oklart, kanske vet hon det inte själv, men hon gör sig bra där, i längtandet. I det nostalgiska utforskandet av den finska poeten Pentti Saarikoski, i en romanshistoria på Götgatan, i hemlängtan till hennes barndoms Finland, som kanske inte ens finns kvar. Hon kan konsten att kort och kärnfullt sammanfatta ett av popmusikens syften: att våga gå upp i en känsla, ge sig hän, känna något. Kort och gott - att få feeling. Gå och se Anna när hon besöker en stad nära dig, du kommer inte bli besviken. Det lovar vi. Övriga datum: 15 nov - Norrköping, Crescendo/Konsert Republik 20 nov - Uppsala, Katalin 22 nov - Eskilstuna, Kåren 23 nov - Göteborg, Pustervik/Slippery People 24 nov - Malmö, KB 29 nov - Helsingborg, Dunkers Kulturhus/Klubb Hamster 13 dec - Linköping, Herrgår'n/John Doe PRESSKONTAKT Johan Berthling, Häpna johan@hapna.com, 0706-756 757 BILJETTINFORMATION Södra Teaterns Biljettkassa 08-556 97 230, www.sodrateatern.com samt Sound Pollution och Record Hunter. Övriga städer se www.luger.se HEMSIDA www.annajarvinen.com