Animal Collective (US)

4 mars - Oslo, Rockefeller
5 mars - Lund, Mejeriet
6 mars - Köpenhamn, Amager Bio

Animal Collective är de fyra bästa vännerna Avey Tare (David Portner), Panda Bear (Noah Lennox), Deakin (Josh Dibb) och Geologist (Brian Weitz), från Baltimore, Maryland. Bandet bildades år 2000, och har på nio år hunnit med flera världsturnéer samt vunnit respekt bland både kritiker och publik. Alla indiekids favoritband hade man kunnat kalla dem.

Deras naturliga förmåga att experimentera med popmusik är det som definierar deras sound. De listar gärna gamla och nya influenser, men härmar aldrig någon eller försöker låta retro. Animal Collective har en förmåga att alltid låta som sig själva, unikt, melodiöst, rockigt, psykedeliskt, och med en djup tro på sin egen musik.

Som de själva säger: "Alla våra skivor kombinerar kärleken för fria ljudtolkningar, elektronika, gospel, skräck, hiphop, soul, pop, galenskap, och för alltsammans till något som (förhoppningsvis) är ibland helt tillfredsställande och andra gånger totalt läskigt och förvirrande. Det viktigaste är dock att det är uppfriskande i denna galna, galna värld."

Nu är de aktuella med sitt senaste alster "Merriweather Post Pavilion". Pitchfork gav skivan 9.6 i betyg och skrev såhär:

"This album, which finds Animal Collective completely owning their unique sound, feels like the crucial next step in that conversation. What they've constructed here is a new kind of electronic pop-- one which is machine-generated and revels in technology but is also deeply human, never drawing too much attention to its digital nature. It's of the moment and feels new, but it's also striking in its immediacy and comes across as friendly and welcoming. Animal Collective have spent the decade following their own path, figuring out what their music is capable of while also working to bring more listeners into their world. On Merriweather Post Pavilion, their commitment has paid off tremendously."

Animal Collective har gjort sig kända som ett fantastiskt liveband, passionerade och orädda. De har en motvilja att acceptera det normer, och vill gärna förändras och rör sig snabbt framåt, något som lämnar publiken ständigt ovetandes om vad de kan förvänta sig. pelningen på Mejeriet är den enda i Sverige under klubbturnén i mars, och självklart vill vi inte bygga upp förväntningarna, men fan, det kommer att bli galet bra!

SENASTE SKIVSLÄPP
"Merriweather Post Pavillion" ute 30 januari 2009