...And You Will Know Us by the Trail of Dead

29 april 2009 - Bergen, Ole Bull Scene/Bergenfest
1 maj 2009 - Stockholm, Debaser Medis
2 maj 2009 - Huskvarna, Popadelica

...And You Will Know Us by the Trail of Dead gav oss med EP:n "Festival Thymes" en liten försmak på det som ska komma, nämligen monumentala fullängdaren "The Century of Self", som släpps 20 februari nästa år. Av de nya låtarna att döma stämmer bandets egna utsago om att de har tittat tillbaka på sina rötter, innan de fastnade i skivbolagens snåriga värld, där pressen att skapa radiovänlig musik alltid fanns närvarande. Nu har bandet brutit med sitt gamla skivbolag, eller "sitt fängelse" som de själva uttrycker det, och "The Century of Self" släpps på egna etiketten Richter Scale Records. Skivan är episk i ordets rätta bemärkelse och det märks att Trail of Dead har hittat hem igen. "De nya låtarna är väldigt personliga," säger Conrad Keely, en av bandets två grundare. "Vissa av dem är självbiografiska. Vi bygger på allt vi nånsin har gjort, ser tillbaka på hela vår karriär och hittade mycket inspiration i vår tidiga musik. Vi fortsätter att utveckla vårt koncept och försöker att införliva nya idéer. Vi försökte aldrig att skriva låtar man hör på kommersiell radio. Vi vet att singlar är viktiga för marknaden och det struntar vi i."

Men Trail of Dead har aldrig brytt sig speciellt mycket. Bandet bildades i Austin, Texas. Första skivan kom 1998 och efter en förbandsturné med Superchunk blev Interscope intresserade och resten är historia. Efter femton år fortsätter Trail of Dead att förnya sig och utvecklas. Vid en punkt i karriären där många andra band skulle vila på sina lagrar och halvhjärtat släppa samlingar med greatest hits har Trail of Dead bara börjat.

Senast vi såg Trail of Dead live i Sverige var på den smått legendariska klubbspelningen under Way Out West 2007. Där skulle bandet spela för en sittande publik på Pusterviksteatern, men redan under första låten var kaoset ett faktum och gränsen mellan publik och band suddades ut. En spelning som alla såg, men bara ett fåtal egentligen var närvarande på. Nu får vi chansen igen.

BILJETTER
180kr + 15kr serviceavgift (205kr i dörren). KÖP BILJETT.
Lugerbiljetter säljs på www.luger.se/biljetter.
Biljetterna säljs även på Pet Sounds, Record Hunter och Sound Pollution.

SENASTE SKIVSLÄPP
Albumet "The Century of Self" ute 20 februari 2009