American Music Club till Sverige

28 feburari - Malmö, KB 1 mars - Göteborg, Sticky Fingers “Det är inte min mening att göra mörka eller svåra låtar. Jag vill göra de bästa, trasiga poplåtarna som finns.” Det här säger Mark Eitzel, sångare och låtskrivare i det sannerligen legendariska American Music Club, som släpper sitt nionde album, “The Golden Age”, i februari nästa år. På skivan går bandet tillbaka till ett sound som leder tankarna till deras tidigaste verk, medan körerna och melodierna påminner om LA på tidigt 70-tal, en tid när CSNY, Fleetwood Mac och The Hollies gällde. Han kallades “Amerikas främste, nu levande textförfattare” av The Guardian och Eitzel är än en gång i högform. Från den vackra anspråkslösheten i “All My Love”, den rena, skruvade popen i “Who You Are”, till “Windows of the World”, en hyllning till World Trade Center, och mariachivalsen “That’s Not Really You”. The Golden Age spelades in hos producenten Dave Trumfio (Wilco, Grandaddy, My Morning Jacket). American Music Club bildades 1982 och gjorde musik som återspeglade Amerika, en blandning av post-punk, country och folkmusik, med Eitzels melankoliska texter. Album som “California”, “United Kingdom”, “Everclear” och “Mercury” ses alla som mästerverk inom amerikansk rock. 1995 splittrades bandet och Eitzel startade en solokarriär och har gett ut hela åtta soloalbum. Men när artister som Radiohead, R.E.M, Pearl Jam och flertalet andra öppet förklarade sin kärlek för AMC växte bandets status och 2004 återförenades de på en utsåld konsert på South Bank Centre i London. Nästa år sätter de full fart med en ny skiva och Europaturné som når Sverige i slutet av februari. HEMSIDOR www.american-music-club.com AMC på www.luger.se AKTUELLT SKIVSLÄPP Albumet "The Golden Age" släpps i februari 2008 Lugerinc AB Box 4276 102 66 Stockholm E-post: info@luger.se Hemsida: www.luger.se Telefon: +46-(0)8-578 679 00