Kort efterklang - en nyckel till behaglig inomhusmiljö

Kort efterklang - en nyckel till behaglig inomhusmiljö

En inomhusmiljö som upplevs bullrig och jobbig för örat har ofta lång efterklang. Att dämpa efterklangen och göra den kortare är ett bra sätt satt skapa en mer behaglig ljudmiljö i olika typer av rum.

I alla rum finns en viss efterklang. Det betyder att ljudet reflekteras och därmed dröjer sig kvar i rummet. För att ta reda på om ett rum har lång eller kort efterklang kan du testa med en vanlig handklapp. Ju snabbare ljudet klingar av desto kortare efterklang har rummet. En kort efterklang innebär att ”ljudspillet” blir mindre och det upplevs mer trivsamt att tillbringa tid i den typen av miljöer.

Avstånden är vanligtvis inte tillräckligt stora i ett rum för att ett eko ska uppstå. I tid behöver det ta en tiondels sekund innan ljudet studsar för att det ska upplevas som ett eko. I avstånd betyder det mellan 15 och 20 meter. Ett så kallat fladdereko kan uppstå med kortare avstånd mellan flera reflekterande ytor, särskilt om någon av ytorna är välvd. Du kanske har upplevt det fenomenet i en kyrka eller i en gammal bygdegård ute på landet?

Hur ljud rör sig i ett rum är en mycket viktig kunskap för oss på Svensson. Det är väl känt att efterklangen minskar med ljudabsorberande textilier. I ett bra inrett rum behöver heller inte den mänskliga hjärnan lägga energi på att bearbeta irriterande ljud utan informationsvärde. På så vis får vi större kapacitet till att minnas, lösa problem och behandla värdefull information. Med andra ord är bra akustik på arbetsplatsen en god investering – både med tanke på hälsan och affärerna.

Vi jobbar med etablerad kunskap och gedigen erfarenhet när vi tar fram våra ljudklassade textilier. Vill du lära dig mer om grunderna i hur ljud uppstår rekommenderar vi våra fördjupande texter om ljud på vår sajt. I första delen berättar vi om frekvens, volym, ljudets hastighet och om hur örat uppfattar ljud. Det är en bra början för att sedan lära mer om vilken nytta olika typer av textilier kan göra i inomhusmiljöer.