Kan spel förändra världen?

MY URBAN PLAYGROUND

En dokumentär om hur folk över hela världen använder datorpel för att demokratisera stadsplanering och förändra våra städer finns nu på Kickstarter.

Malmö, Sverige, Nov, 23, 2015 – Luckyday annonserade idag att de via en crowdfunding-kampanj på Kickstarter samlar in stöd för dokumentären My Urban Playground. Företaget har satt som mål att få in $40.000 på Kickstarter för att kunna filma och klippa klart filmen.

Långfilmen, som är ett work-in-progress med förväntat släpp i mitten av 2016, kommer att följa tre personers resa i den värld där stadsplanering och spelande möts. Filmen kommer även att utforska idéer, filosofier och argument från spelutvecklare, branschfolk, politiker, techno-utopianer, stadsplanerare och onlinespelare när de kolliderar i den växande debatt som slutligen skulle kunna bestämma hur våra städer kan komma att se ut om 20 års tid.

Filmskaparna har arbetat, planerat, gjort research och skrivit manus i över ett år och har redan hunnit filmat ett flertal intervjuer med nyckelpersoner såsom Pontus Westerberg, som arbetar som ”Transparency and digital projects officer” på UN-Habitat, Lydia Winters, Mojangs Brand Director och Jose Sanchez,(Los Angeles) utvecklare av indiespelet 'Block'hood'. Övriga medverkande är bland annat Susanna Pollack, president Games for Change, Asi Burak, Richard Lemarchand USC, Seth Cooper (Foldit), Eric Gordon (Engagement lab), Vu Bui (Mojang).

”So far we have received a small amount of money from the Swedish Broadcasting corporation which has covered the initial phase of filming and now we are reaching out to you to help us with the next phase of filming which will take place in Boston, L.A, San Francisco, London, Stockholm, and Nairobi. Part of this filming will contain our third feature story which involves the groundbreaking real world use of the game City Skylines.” säger regissören Anders Eklund på Kickstarter som lanserades idag.

Anders Eklund startade Luckyday, ett oberoende produktionsbolag, år 2008. Tidigare har de producerat faktaprogram och dokumentärer för den internationella marknaden.

Anders Eklund

Regissör och Producent