Från domare i Sarajevo till ny direktör för Raoul Wallenberg institutet

Raoul Wallenberg institutets styrelse har utsett Marie Tuma till ny direktör för institutet. Hon tillträder tjänsten den 1 november 2010.

Marie Tuma tjänstgör för närvarande som internationell domare vid Statsdomstolen i Bosnien-Hercegovina i Sarajevo där hon handlägger mål rörande krigsförbrytelser begångna i Bosnien-Hercegovina under kriget i det forna Jugoslavien. Hon har även varit åklagare vid den internationella krigsförbrytartribunalen för forna Jugoslavien (ICTY) i Haag (2001-2005). I denna egenskap deltog hon i flera uppmärksammade fall. Marie Tuma har dessutom arbetat med överföring av fall från ICTY till nationella domstolar på Balkan. Mellan åren 1985 och 2001 tjänstgjorde hon som åklagare i Sverige.

Marie Tuma har lång praktisk erfarenhet av och har undervisat i straffrätt, mänskliga rättigheter och humanitär rätt både nationellt och internationellt. Asien har varit ett speciellt fokusområde där hon sedan 2000 har föreläst i Vietnam, Laos och Kina på uppdrag av RWI. Hon har också engagerats som talare vid internationella konferenser om mänskliga rättigheter, humanitär rätt och folkrätt som organiserats av bland annat Brottsförebyggande rådet och Försvarshögskolan.

– Vi har glädjen att presentera Marie Tuma som ny direktör för RWI. Hennes engagemang i och erfarenhet av att arbeta med frågor som ligger inom RWI:s verksamhetsområde gör henne väl skickad att leda institutet i det förändringsarbete som nu ligger framför oss, säger ordföranden i RWI:s styrelse Hans Corell.

Raoul Wallenberg institutet för humanitär rätt och mänskliga rättigheter är en oberoende akademisk institution med anknytning till Lunds universitet. Institutet har till uppgift att främja universell respekt för mänskliga rättigheter och humanitär rätt. Genom akademisk och tillämpad forskning bidrar institutet till att utveckla, konkretisera och flytta fram positionerna för de mänskliga rättigheterna. Förutom traditionell akademisk verksamhet i universitetsmiljö som forskning, utbildning, utgivande av publikationer och drift av ett välrenommerat bibliotek bedriver institutet ett omfattande internationellt utvecklingssamarbete för att främja mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och rättsstatens principer. Institutet har lokalkontor i Beijing, Istanbul, Jakarta och Nairobi.

Ytterligare information lämnas av

Rolf Ring; biträdande direktör