Ny version av Skogsägarnas Företagsbok

Ny version av Skogsägarnas Företagsbok

Årets upplaga av Skogsägarnas Företagsbok är kraftigt omarbetad. Utgångspunkten är skogsägarens roll som företagare med möjligheter och förpliktelser. Att vara skogsägare är att vara företagare. Boken behandlar allt som rör en skogsfastighet utifrån skogsägarnas livskurva. Från det att man förvärvar skog, under själva ägandet till det att skogen ska överlåtas i någon form. Fokus i den nya boken ligger på företagandet hos skogsägaren, beskattningen av intäkter från näringsverksamheten samt vilka lagar som gäller. Boken är tänkt att fungera som en rådgivare till dem som är, vill eller kommer att bli skogsägare samt självklart även till dem som redan är skogsägare. – LRF Konsults affärsidé är att hjälpa våra kunder att bli lönsamma och framgångsrika. Genom Skogsägarnas Företagsbok ger vi och LRF Skogsägarna landets skogsägare en bra grund att äga och driva sina företag på ett framgångsrikt sätt. Boken ger svar på de flesta av de frågor och problemställningar som skogsägaren kan stöta på under sin livskurva, säger Jonas Bergqvist, vd LRF Konsult. – Jag bor på en fastighet där alla familjemedlemmar, såväl föräldrarna som barnen, är intresserade av hur skogen sköts och förvaltas. Det uppkommer ständigt frågor som måste diskuteras. Ibland måste vi givetvis ta hjälp av en professionell rådgivare, men ofta räcker det att gå till Skogsägarnas Företagsbok. Vi har haft stor nytta av den boken genom åren. Ett ännu större fokus på beskattning och företagande är mycket positivt, säger skogsägaren Jerker Persson, Västra Edsvik på Björkö i Roslagen. Bokens huvudförfattare är Jan Lindberg och Jan Bertholdsson båda på LRF Konsult Skogsbyrån.