Mjölkföretagens lönsamhet på lägsta nivå

Mjölkföretagens lönsamhet på lägsta nivå

Mjölkföretagen har klämts ihop i en stark likviditetspress i takt med att avräkningspriset sjunkit och foderpriserna började stiga under andra halvåret. I slutet av året prognostiseras högre avräkningspris vilket lättar en del. Det saknas 100 öre/kilo mjölk för att nå tillväxtnivå. Grisköttsföretagen har fått höjda avräkningspriser under året men i likhet med alla animalieföretagen så påverkar foderprishöjningar resultatet negativt. Resultatet för växtodlingsföretagen pekar uppåt under 2012 tack vare relativt bra avräkningspris och hög skörd, för dem som har kunnat få in sin skörd. Nötköttsföretagets lönsamhet sjunker något då höjda foderkostnader ätit upp avräkningsprishöjningar.

I LRF Konsults årliga rapport ”Lantbrukets lönsamhet” redovisas det ekonomiska utfallet för 2011 samt en preliminär lönsamhet för 2012 inom driftsinriktningarna växtodling, gris, mjölk och nötkött.

– 75 procent av lantbruksföretagen når inte upp till tillväxtnivån under 2012, säger Lars-Göran Svensson, segmentschef Lantbruk. Medelgårdarna som följs grundar sig på verkliga företag och för 2012 nås inte långsiktig lönsamhet.

Att lantbrukarna hanterar händelser utöver förväntade eller normala situationer är inget ovanligt. Men den globala påverkan som sker är allt kraftigare och snabba svängningar är nu mer regel än undantag och inte helt lätt att hantera när man håller på med en långsiktig verksamhet som animalieproduktion. Just känsligheten vid extremväder och små lager på världsmarknaden gav snabba reaktioner under 2012. För svensk del är spridningen stor mellan åkrar med rekordskördar, till oskördad, till så låg skörd att man inte fått in tillräckligt med foder inför vintern.

Trots det visar LRF Konsults branschrapport Lantbrukets Lönsamhet att växtodlingsföretag är 2 procentenheter från tillväxtnivå.  För övriga produktionsgrenar pekar kurvorna däremot nedåt.

Lantbruksföretagen klarar en lönsamhetspress under kortare tid, men då tidsperioden blir för lång väljer man annan sysselsättning och allt färre yngre väljer att ta över verksamheten. Det påverkar en rad branscher negativt då ett lantbruksföretag håller många andra underleverantörer och service igång med arbete.

– Med tanke på att OECD och FAO förutspår att livsmedelproduktionen måste öka upp till 60 procent inom kommande 40 åren, gäller det att varje land utnyttjar sin potential och ger bra förutsättningar till hållbar långsiktig lönsamhet, säger Jimmy Larsson, lantbruksekonom på LRF Konsult.

För mer information kontakta:

Lars-Göran Svensson, segmentschef Lantbruk, LRF Konsult, 08-700 20 43 eller lars-goran.svensson@lrfkonsult.se

Jimmy Larsson, segment lantbruk, 08-700 20 13 eller jimmy.larsson@lrfkonsult.se

Linda Ternstedt, kommunikationsansvarig LRF Konsult, 08-700 20 33 eller Linda.Ternstedt@lrfkonsult.se

Fakta

Lönsamheten 2012 ligger för samtliga produktionsgrenar preliminärt under den långsiktigt hållbara nivån för att skapa tillväxt och mer sysselsättning. Den långsiktiga nivån anses vid användandet av nyckeltalet, resultat före avskrivningar minus finansnetto i förhållande till omsättningen vara minst 32 procent för växtodlingsföretaget, 35 procent för mjölkföretaget och 27 procent för grisföretaget. Den långsiktiga nivån ger inte full kostnadstäckning men väl ersättning till eget arbete.

För mjölkföretaget saknas det 15 procentenheter eller cirka 100 öre per kilo mjölk jämfört med vad som man haft under 2012. För grisföretaget saknas det 17 procentenheter eller cirka 30 procent högre djurintäkter under 2012.

För växtodlingsmedelföretaget saknas 2 procentenheter till tillväxtnivån. Med alla andra faktorer oförändrade skulle det krävas 4 procent högre växtodlingsintäkter, för att nå tillväxtnivån. Cirka 25 procent av lantbruket når upp under 2012 till tillväxtnivån men det är lite för lite för att kunna hålla uppe den inhemska livsmedelstillverkningen.