Marknaden för jord- och skogsfastigheter återhämtar sig

Marknaden för jord- och skogsfastigheter återhämtar sig

Efter en tid av ekonomiska svängningar och ett högt ränteläge som lett till att köpare och säljare inte nått vararandra ser vi att det ljusnar på fastighetsmarknaden för jord- och skogsfastigheter i Sverige. Det är fler fastigheter till salu och fler förmedlingar leder till avslut. För fastighetsägare och investerare innebär detta att det finns anledning till optimism, särskilt med tanke på skogsmarkens långsiktiga värdeökning och jordbruksmarkens stabilitet.

Under 2021 och början av 2022 såldes fastigheter snabbt och till höga priser. Mot slutet av 2022 började vi se en nedgång, först i södra Sverige och sedan spreds trenden till resten av landet under 2023. Prisnedgångarna var mest markanta i södra Sverige med en minskning på nästan 7%, medan mellersta och norra Sverige såg nedgångar på 3,6% respektive 4,2%.

Riksbankens räntesänkning - en vändpunkt
Riksbankens nyliga beslut att sänka styrräntan från 4,0% till 3,75% är den första sänkningen på åtta år och signalerar en långsam normalisering av ränteläget.

- En lägre ränta minskar kostnaderna för låntagare och kan öka intresset för att köpa fastigheter. Kommer det senare under året ytterligare två räntesänkningar kan det skapa ytterligare positiv effekt, säger Mikael Sillerström, Fastighetsmäklare på Ludvig & Co Fastighetsförmedling. Han lägger till att intresset från investerare ökar än mer när de alternativa placeringarna går ner i avkastning. Då är skog en attraktiv investering.

Skogsmark - en stabil Investering
Prisutvecklingen på skogsmark har varit stabil över tid, trots att priserna föll något under 2023. Enligt Ludvig & Co Fastighetsförmedling har priserna minskat med cirka 5% i hela landet. Den långsiktiga trenden visar dock en stark ökning av skogsmarkens värde, med en total prisuppgång på nästan 30% över de senaste fem åren.

- Investeringar i skogsmark förblir attraktiva på grund av den stabila efterfrågan på skogsprodukter som pappersmassa och sågade trävaror. Även med nya EU-regler som kan påverka skogsindustrin, förväntas efterfrågan på skogsråvara fortsätta öka, säger Annika Granqvist, Fastighetsmäklare på Ludvig & Co.

Jordbruksmark - Prisvariationer och ränteinverkan
Priserna på åkermark har ökat med 14% mellan 2022 och 2023. Den dyraste åkermarken har dock sett en viss prisnedgång, medan andra delar av landet upplevde mindre förändringar. Ränteutvecklingen påverkar åkermarkspriserna tydligt över tid, med högre räntor som ökar kostnaderna per hektar och därmed påverkar priset negativt.

Framtidsutsikter för fastighetsmarknaden
Marknaden för jord- och skogsfastigheter visar tecken på att återhämta sig tack vare räntesänkningarna och en potentiell ekonomisk mjuklandning.

- Att investera i skogs- och jordbruksfastigheter är en klok strategi, inte bara för dess ekonomiska potential utan också för dess stabilitet i osäkra tider. Skog är en resurs som växer oavsett konjunktur, och med en ökad efterfrågan på hållbara produkter kan detta erbjuda både trygghet och tillväxt, avslutar Mikael Sillerström.

Har du ytterligare frågor vänligen kontakta:
Ylva Gunnarsson, Affärsutvecklingschef Ludvig & Co Fastighetsförmedling: tel: 076-126 40 97, epost: ylva.gunnarsson@ludvigfast.se
Anna Sjöberg, Pressansvarig Ludvig & Co, tel: 08-700 20 10, epost: anna.sjoberg@ludvig.se

Ludvig & Co är Sveriges största redovisnings- och rådgivningsföretag med 70 000 kunder och 1 300 medarbetare på fler än 130 orter. Vi erbjuder branschspecifika tjänster inom ekonomi, fastighetsförmedling, juridik, skatt och affärsrådgivning som ger affärsnytta för småföretagare.

Stigande pris på skogsmark i norr, nedgång i mellersta och södra Sverige

Ludvig & Co Fastighetsförmedling, Sveriges största fastighetsmäklare av skogs- och lantbruksfastigheter har sammanställt statistik för första halvårets förmedlingar av skogsfastigheter förmedlade på öppna marknaden. För hela Sverige visar statistiken en nedgång med 1,9 procent men med en kraftigt differentierad marknad såväl regionalt som lokalt. I Norrland är marknaden generellt fortsatt het med

Fortsatt stigande skogsmarkspriser 2022, trots oroligheter i omvärlden!

Ludvig & Co Fastighetsförmedling, Sveriges största fastighetsmäklare av skogs- och lantbruksfastigheter sammanställer två gånger per år statistik över all den skog företagets fastighetsmäklare förmedlar på öppna marknaden. Första halvåret 2022 visar sammanställningen att trots det höga inflationstrycket, ränteuppgång, prisnedgång på bostadsmarknaden och ett turbulent börsår, har priset på skog st