LRF Konsults prisstatistik för helåret 2007:  LRF Konsult redovisar korrekta värden.

LRF Konsults prisstatistik för helåret 2007: LRF Konsult redovisar korrekta värden.

LRF Konsult kommenterar Forum Fastighetsekonomis uppgifter Lars Wesslund, LRF Konsult: - Självklart är de värden vi redovisar korrekta. De markpriser vi redovisar bygger på de förmedlingar LRF Konsult genomfört under 2007. Vi har inte nu eller tidigare gjort någon viktning inom respektive prisområde, vilket felaktigt påstås av Forum Fastighetsekonomi, säger Lars Wesslund, mäklaransvarig på LRF Konsult som är Sveriges ledande fastighetsförmedlare av jord- och skogsfastigheter. - Vår statistik för område 2 bygger på 76 objekt, vilket innebär att den är statistiskt säkerställd. Det är 31 fler fastigheter än det antal som Forum Fastighetsekonomi bygger sin statistik på. Enligt deras sätt att räkna skulle vi ha närmare 100 procent av marknaden i prisområde 2. Det totala antalet överlåtelser är betydligt fler. Däremot är omsättningen av objekt inom prisområde 2, Stockholms län, Uppsalas län, Sörmlands län, Örebro län, Västmanlands län relativt litet i ett nationellt perspektiv. Att säga att statistiken är helt missvisande är inte korrekt, säger Lars Wesslund, ansvarig för mäklerifrågor på LRF Konsult. För mer information kontakta: Lars Wesslund, fastighetsmäklare och ansvarig för mäklerifrågor på LRF Konsult. Telefon: 0383-594 71, Mobiltelefon: 070-378 19 58, E-post: lars.wesslund@konsult.lrf.se. Bildmaterial finns att hämta på http://www.konsult.lrf.se/makleri/prisstatistik