De europeiska och svenska lantbrukarnarnas syn på lönsamheten sjunker i spåren av klimatförhållande och ekonomiska utmaningar

De europeiska lantbrukarnas syn på lönsamheten

Uppfattningen om lönsamheten mellan sektorer och länder skiljer sig åt i Europa. De lantbrukare som är optimistiska är främst växtodlare som under hösten fått bra priser på sina råvaror och en god skörd trots extrema väderförhållanden. Lantbrukare med animalieproduktion, och då mjölk i synnerhet, pressas mellan tyngre produktionskostnader och låga avräkningspriser. Även uppfattningen mellan länder skiljer sig.

– Sverige tillsammans med de brittiska bönderna upplever en kraftigare lönsamhetsförsämring sedan i våras än övriga deltagande länder. Det är likartade orsaker, ogynnsamma väderförhållanden, höjda kostnader för insatsvaror och sänkta avräkningspriser för mjölkföretagen som pressar lönsamheten och skapar en oro för framtiden, säger Jimmy Larsson, segmentschef lantbruk, LRF Konsult.

Sveriges lantbrukares uppfattning om lönsamhetenfortsätter nedåt

Lantbruksbarometern har för första gången kompletterats med en undersökning under hösten.
Lantbrukarna har fått ge sin syn på nuvarande lönsamhet och tro på framtiden.

Av de tillfrågade lantbrukarna anger 33 procent att de upplever sin lönsamhet som mycket eller ganska god. Detta kan jämföras med i våras då 41 procent uppgav att lönsamheten var mycket eller ganska god.

Mjölkproducenterna upplever att de har det sämst

Samtliga tillfrågade mjölkproducenterna upplever att lönsamheten har blivit sämre och har svarat att den är ganska eller mycket dålig. Nötkötts- och grisköttsproducenter upplever också att lönsamheten har försämrats sedan våren 2012. Växtodlingsföretagen ser aningen positivare på lönsamheten jämfört med i våras.

– Så här stort fall i upplevd lönsamhet som mjölkföretagen känner har vi aldrig tidigare varit med om, säger Magnus Hammar, skog och lantbruk, Swedbank.

Inga lantbrukare bland de tillfrågade tror att lönsamheten om ett år kommer att vara mycket god, 35 procent tror att lönsamheten kommer att vara ganska god medan 63 procent tror att den kommer att vara ganska eller mycket dålig. Växt- och grisköttsproducenter är mest positiva inför framtiden medan mjölk- och nötköttsproducenter tror att lönsamheten kommer att vara dålig.

För mer information, kontakta:

Jimmy Larsson, segmentschef Lantbruk, LRF Konsult, tel. 08-700 20 13

Magnus Hammar, Skog och Lantbruk, Swedbank, tel. 08-585 93574

Om studierna

Lantbruksbarometern är en årlig rapport som visar lantbrukarnas uppfattning om det aktuella läget inom lantbruket. Den har utkommit sedan 1987 och för första gången ställs nu två av Lantbruksbarometerns frågor till lantbrukarna även under hösten. Sifo har på uppdrag av LRF Konsult, Swedbank och Sparbankerna under oktober månad intervjuat 300 lantbrukare.

För första gången presenteras också ett gemensamt Europeiskt lönsamhetsindex över
lantbrukarnas uppfattningar om den nuvarande och den förväntade ekonomiska
situationen på gården. Av EUs medlemsstater är det 10 stycken länder som ställt
samma frågor som i den svenska lantbruksbarometern. Detta har gjorts mellan
september och oktober månad. Copa-Cogeca som sammanställer informationen från
EU länderna gör detta två gånger per år.