genrebild fotograf: Per Carlsson

Värmlands Lantbrukare odlar för biologisk mångfald

Intresset för att odla blommande trädor och blommande fältkanter för biologisk mångfald har ökat i Värmland jämfört med förra året. Johan Rydberg, gris och spannmålsbonde från Väse är en av de som odlar blommor för biologisk mångfald och han är inte ensam.

I Värmland har både arealerna och antalet lantbrukare som anlägger blommande fältkanter och blommande trädor ökat, det visar statistik från Jordbruksverket. I år har de värmländska lantbrukarna nära fyrdubblat arealen jämfört med förra året.

-Det är en ganska enkel åtgärd att göra för att gynna den biologiska mångfalden och bidra till fler pollinatörer. Jag har valt ut det största skiftet och sått blommor i mitten då det bryter av monokulturen på ett fint sätt, säger Johan Rydberg.

Initiativ för att främja en rikare och mer varierad flora och fauna på jordbruksmark har blivit alltmer populärt vilket visar på ett växande engagemang för hållbart jordbruk bland lantbrukarna.

-Det är en lågt hängande frukt att plocka, jag gör det jag kan för att öka den biologiska mångfalden och det är en enkel åtgärd, jag tror också att arealerna är större än vad statistiken visar då det inte är alla som söker stöd ur landsbygdsprogrammet för de arealer som de sått, säger Johan Rydberg.

De blommande fältkanterna och de blommande trädorna ska bidra till ett ökat antal pollinatörer ,andra nyttodjur och fjärilar.

-Detta är ett sätt att bidra till biologisk mångfald, och det är roligt att vi blir fler som odlar blommor för den biologiska mångfalden, avslutar Johan Rydberg.

Fakta Jordbruksverket: För miljöytor i grundvillkoren finns en särskild träda och fältkant som heter blommande träda och blommande fältkant. Det är åkermark i träda som såtts med pollen- och nektarrika växter som är attraktiva för pollinerare, andra nyttodjur och fjärilar. Växterna som sås måste finnas på listan över godkända växter. De godkända växterna får sås i blandning med andra växter men de ska vara dominerande på arealen när de är etablerade. Växterna anses vara etablerade när de har kommit upp så att det går att avgöra vilken sort det är. Växterna ska vara etablerade på arealen senast den 15 juli.

Kontakt: Johan Rydberg 070-319 97 00