Torgståndet - Sveriges närmaste mat

- Vi är med för att det är ett bra sätt att synas och få visa att LRF är en företagarorganisation med de företagare som sitter på lösningarna till framtidens klimatutmaningar. Med oss har vi 4 olika produktionsgrenar i de gröna näringarna. Det är stimulerande och spännande att möta branschfolk och träffa allmänheten, säger Lotta Bäckberg från LRF Väst.

Interfoodmässan är måltidsbranschens mässa där man under fyra dagar kan möta agenter, grossister, producenter och detaljister från branschen. Fyra företag med bas i Väst finns med i LRFs monter. Lammproduktion representeras av Töllås fårgård, nötkött av Kaprifolkött, äggproduktion av Björröds ekoägg och biodling av Röselidens bigårdar som drivs av Sonja Gustafsson och Tore Olsson. Sonja har varit biodlare sedan 1989.

- Jag tycker att det är ett utmärkt tillfälle att träffa branschfolk och visa upp närproducerade livsmedel. Det är bra att få möta en intresserad konsument ansikte mot ansikte och få berätta om sina produkter, säger Sonja.

Sonja livnär sig på sin biodling och i LRFs monter kommer hon att visa lite av vad Röselidens bigårdar producerar, till exempel den på Västkusten populära Ljunghonungen.

I montern kommer också Skolmatens vänner att visa att skolmaten kan vara svenskproducerad, näringsrik och ändå inte behöver kosta så mycket. Men hur?

Kocken Magnus Lindström från Swedish taste och Årets kock 2003, tillagar smakprover i montern. Han ser fram emot att jobba med LRF på Interfoodmässan.

- För mig är det viktigt vem jag jobbar med och att det är för ett bra syfte. Jag vill känna att jag får ut någonting av det och det känner jag definitivt att jag får av att jobba med LRF och de gröna näringarnas företagare, säger Magnus.

Kom och besök LRFs monter nr B05:09

Morgan Baumann 070-920 31 01