Pressmeddelande: Ofantlig offentlig upphandling

Svenska krav på miljö och djurskydd gäller inte när skolor och äldreboende köper in mat, därför bjöd LRF in till en hel dags seminarium inom ämnet "miljöanpassad offentlig upphandling av livsmedel" på Kil Arena den 26 nov.

Under dagen fick politiker, små och stora livsmedelsföretagare, LRF-kommungruppsordförande, upphandlar och inköpare många bra tips och idéer om hur man kan gå tillväga vid upphandling.

• I offentlig upphandling kan man klara både pris och kvalité. Det gäller bara att formulera rätt.
  • Det är viktigt att vi som producerar skapar mervärden så vi kan konkurrera med det globala utbudet.
  • Livsmedelstrygghet grundas på gården. Inte som i USA som försöker rätta till problem i sista ledet som till exempel klordoppad kyckling.
  • Drivkraft och engagemang krävs från både upphandlare och producenter.
  • Låt upphandlare få komma ut till gården.
  • Viktigt med samverkan och samtal med kommunen, öppna upp för provleveranser.

För de små livsmedelsproducenterna är A och O att svara på det som förfrågningsunderlaget frågar om. Och att låta bli att svara på sådant det inte frågas om. Vilket låter enkelt i teorin, men Dan Frödén och Kalle Krall gav många exempel på företag som helt enkelt blivit bortsorterade som anbudsgivare på grund av sådana missar.

Företagen har också ett guldläge 8-10 månader före ny upphandling att uppvakta upphandlare och göra dem observanta på att man finns som företag och vad man kan leverera.

För att få veta vilka upphandlingar som är på gång i det område man vill verka inom kan man abonnera på tjänsten från något av de företag som har den tjänsten. Tycker man att det verkar krångligt att göra anbudet själv kan man anlita proffs för att göra anbudet, vilket även stora företag har insett att de tjänar på att göra. Proffsen tar hem procentuellt fler anbud än de enskilda företagen har lyckats med själva. Priset att anlita proffs ska ställas mot att lägga ner egen tid och möda på ett anbud och sedan kanske bli bortsorterat för att man missat någon detalj i förfrågningsunderlaget.

Det önskvärda för kommunerna vid upphandling är att få in flera olika anbudsgivare, men i verkligheten kan det bli några enstaka och ibland ingen anbudsgivare alls. Detta gynnar inte någon, varken kommun eller företag.

Även om upphandlingsproceduren kan kännas ofantlig är det möjligt även som liten företagare att vara med och lämna anbud. Kommunerna nämnde att de gärna såg att det fanns en samordning för de mindre företagen som kunde gå samman vid upphandling. Även producenterna kan se en fördel med en samordning. Frågan är var en sådan entreprenör finns? Kanske finns denne utanför den livsmedelsproducerande sidan, kanske inte.

Katarina Adolfson
Företagsutvecklare