Potential och framtidstro i bondgårdsturism

Böndernas lönsamhet inom turism, entreprenad, uthyrning, småskaligt livsmedelsföretagande och olika hästverksamheter står stadigt i lågkonjunkturen. Fler än sex av tio anser att lönsamheten är ganska eller till och med mycket god, inom turism och entreprenad är siffran hela sju av tio. Det visar en färsk Sifoundersökning bland 3997 bönder som LRF presenterar idag. I Värmland är det 775 LRF medlemmar som bedriver en eller flera av de undersökta verksamheterna.

En bonde bedriver i genomsnitt 3,7 verksamheter på sin gård, snittet för större företag är 6,6 verksamheter. För många utgörs huvudverksamheten av något slag av livsmedelsproduktion eller skogsbruk, men det finns många andra gröna näringar som växer i både omfattning och betydelse. För första gången har LRF låtit göra en stor undersökning om lönsamhet, investeringar och framtidstro bland de bönder som är verksamma inom turism, entreprenad, uthyrning, småskaligt livsmedelsföretagande eller något slag av hästverksamhet.

Nedan redovisas ett sammandrag av de viktigaste resultaten.

- I Värmand uppger åtta av tio uppger att lönsamheten varit oförändrad eller till och med har förbättrats det senaste året. Fler än sex av tio (64 procent) anser att den lönsamhet de har idag är ganska eller till och med mycket god. För turism, entreprenad och uthyrning är siffran ännu högre.

- Värmland, tillsammans med Gävleborg och Uppsala, har landets minsta andel svarande som bedriver turism.

- Drygt nio av tio i Värmland tror på oförändrad eller förbättrad lönsamhet det kommande året. 33 % tror på förbättrad lönsamhet under det närmaste året.

- Många bönder satsar på sina verksamheter. Nästan fyra av tio har gjort väsentliga investeringar under det senaste året. Tre av tio planerar att göra investeringar under det kommande året.

- 38 % i Värmland tror att förutsättningarna att bedriva verksamhet i den egna kommunen kommer att förbättras i ett femårsperspektiv.

- 18 % av de undersökta företaen i Värmland har en kvinna som operativ ledare.

- När bönderna ska rangordna den lokala service eller infrastruktur som de anser är viktigast för de ska kunna utveckla sina verksamheter är bra vägar och bra bredbandsuppkoppling det vanligaste svaret.

GOD LÖNSAMHET INOM TURISM

Antalet turismverksamheter som LRFs medlemmars driver ökar, den totala årliga omsättningen beräknas vara cirka 1 miljard kronor. För nästan var tredje turismverksamhet (31 procent) har lönsamheten förbättrats det senaste året, vilket är den högsta siffran bland de fem undersökta verksamheterna. Turism har också den största andelen som anger att lönsamheten idag är ganska eller mycket god, 73 procent. Fler än hälften planerar att utveckla verksamheten det kommande året. Fyra av tio tror på förbättrad lönsamhet om ett år, lika många har gjort väsentliga investeringar det senaste året.

MÅNGA INVESTERINGAR INOM ENTREPRENAD

I entreprenadbegreppet ryms de lantbruksföretag som säljer tjänster inom bland annat anläggning, snöröjning och skog. LRFs medlemmar driver omkring 17000 entreprenadverksamheter som tillsammans omsätter drygt 7,4 miljarder kronor. Sju av tio anser att lönsamheten idag är ganska eller mycket god. Entreprenad är den av de undersökta verksamheterna där högst andel, 44 procent, gjort väsentliga investeringar det senaste året. Ungefär lika många tänker utveckla verksamheten under det kommande året, tre av tio kommer att göra väsentliga investeringar.

FYRA AV TIO HÄSTFÖRETAGARE UTVECKLAR VERKSAMHETEN

Hästverksamheten är den av de fem undersökta verksamheterna som har minst andel som anger förbättrad lönsamhet senaste året (14 procent) och störst andel som anger en försämring (25 procent). 23 procent tror dock på en förbättrad lönsamhet det kommande året och mindre än en av tio tror att den kommer att försämras. Tre av tio hästföretagare har gjort väsentliga investeringar det senaste året, fyra av tio tänker utveckla sin hästverksamhet.

STABILA INTÄKTER FÖR UTHYRNINGSVERKSAMHETER
Uthyrning är den av de fem undersökta verksamheterna som med sina 450 miljoner kronor har lägst omsättning per år, samtidigt tycks den vara mycket stabil. Endast 8 procent uppger att lönsamheten försämrats det senaste året och för 68 procent har lönsamheten varit oförändrad. Omkring 70 procent anger att lönsamheten är ganska eller mycket god. 39 procent har gjort väsentliga investeringar, 23 procent planerar att utveckla verksamheten.

FRAMTIDSTRO FÖR SMÅSKALIGT LIVSMEDELSFÖRETAGANDE

För mer än var fjärde bonde (27 procent) som bedriver småskaligt livsmedelsföretagande har lönsamheten förbättrats det senaste året. Mer än var tredje (36 procent) har gjort väsentliga investeringar det senaste året och ungefär lika många tror på förbättrad lönsamhet om ett år. Under det kommande året planerar drygt fyra av tio att utveckla verksamheten, fler än tre av tio planerar att göra väsentliga investereringar.

- I LRFs vision har de gröna näringarna en tätposition vad gäller lönsamhet, tillväxt och attraktionskraft i det hållbara samhället. Undersökningen visar att visionen har goda förutsättningar även inom verksamheter som normalt inte förknippas med traditionellt lantbruk, säger LRFs förbundsordförande Lars-Göran Pettersson.

Totalt ingår 3997 bönder i undersökningen som genomfördes av Sifo på uppdrag av LRF. Intervjuerna gjordes under perioden 24 juni till 16 augusti 2009. Undersökningens omfattning har gjort det möjligt att även bryta ner många av resultaten på länsnivå. Hela rapporten finns att hämta på LRFs hemsida, www.lrf.se.

För mer information kontakta Katarina Adolfson, LRF Västra Sverige 054-54 52 66 eller Dag Rogne regionordförandeLRF Värmland 070-331 61 55.