Mjölkbönder diskuterade framtiden

Vägval för framtiden var temat när mjölkproducenter och naturbrukselever träffades på Lillerudsgymnasiet.

Ansatsen blev positiv då Anders Ramström från regionstyrelsen presenterade svaren från en enkät han gjort bland avgångseleverna på jordbruksinriktningen. Många av de tillfrågade kunde tänka sig att jobba med mjölk i framtiden. De främsta hindren som de såg var tidsåtgången och brist på kapital. Det sistnämnda hamnade i fokus eftersom det behövs fler vägar in i yrket än att ta över från sina föräldrar eller investera stort och därmed låsa upp sig ekonomiskt för lång tid framöver. Att fler fick kunde arrendera en gård kan vara ett bra komplement som gör det möjligt att prova på det egna företagandet.

En som vågat satsa är Johan Ivarsson som tillsammans med sin sambo Marie Claussen flyttade från Bohuslän till Älvsbacka.
Att de vågade ta steget, motiverade han så här:
-­ Det handlar om att vilja, då måste det gå och visst är det mycket arbete, men det är det för andra egenföretagare också. Det är inget speciellt för oss.

Björn Yxhammar från Milko pratade om företagets strategi inför framtiden och det handlar dels om stora effektiviseringar på uppemot 50 miljoner kronor årligen, dels om att man ska fokusera på att behålla en produktion på runt 300 miljoner kilo mjölk per år i hela området.
- Vi har också en brist på ekologiska produkter och det har hämmat oss på marknaden. Så här behöver vi får in fler producenter som ställer om, sade han.

Sofia Hedlund, byggrådgivare på Hushållningssällskapet pratade om hur man ska resonera om man går i ombyggnadstankar.
- Ska man bygga om eller bygga nytt, det är frågan och då brukar vi säga att en ombyggnad får inte kosta mer än 70 procent av vad det kostar att bygga nytt. Det är också viktigt att lägga tid i planeringsfasen. Det kostar mycket att ändra under byggtiden, eller efteråt, menade hon.

Erik Evestam
Företagsutvecklare