Måndag 23 mars kl 9.30 väljer 260 ombud för länets bönder ny ordförande för LRF Västra Götaland i Vara konserthus

Måndag 23 mars kl 09.30 samlas 260 ombud för Västra Götalands lantbrukare i Vara konserthus för stämma med LRF Västra Götaland. Där ska viktiga frågor för framtiden upp på bordet. Lönsamheten är en stor utmaning för länets lantbrukare.

Lantbrukarnas riksförbund, LRF, är Sveriges största företagarorganisation. LRF i Västra Götaland har som största regionförbund i landet närmare 30 000 medlemmar. Under stämman ska en ny styrelse väljas och även en ny ordförande efter Paul Christensson, Brastad, som avböjt omval. Valberedningens förslag är Sofia Carlsson, Grästorp.

Stämmans viktigaste uppgift är annars att behandla de hela 59 motionerna om verksamhetsprioriteringar för bättre förutsättningar för västsvenska bönder. Motionerna kommer från våra medlemmar, via lokalavdelningar och kommungrupper, och vissa går sedan vidare hela vägen till riks och sätter agendan för vad vi regionalt och riks ska arbeta med. - Det är det som är så härligt och som gör stämman jätteviktig, säger Paul Christensson, ordförande LRF VG.

Det första blocket handlar om hur LRF som organisation skall fungera som folkrörelse och vårt arbetssätt. Det andra blocket handlar om politiska förutsättningar för mer mat- och skogsproduktion i Sverige, det tredje blocket av motioner handlar om förutsättningar för företagande på landsbygden som t ex vägnätets funktion och naturbruksutbildningar. Det fjärde blocket handlar specifikt om de skador vilda djur orsakar i åker och skog och på tamdjur. Det femte blocket handlar om marknadsföringen av svensk mat. Det sjätte och avslutande blocket handlar om rådighetsinkränkningar som samhället gör på äganderätten av mark i Sverige

LRFs förbundsordförande Helena Jonsson medverkar med ett eget anförande och vid prisutdelningen. Närvarar gör även LRF Mjölks ordförande Palle Borgström, Älvängen och förbundsstyrelseledamot Marcus Söderlind, Habo.

Samtliga stämmohandlingar finns tillgängliga här: http://www.lrf.se/mitt-lrf/regioner/vastra-gotaland/aktuellt-arbete/regionstamma-2015/

Frågor innan stämman kan ställas till ordförande Paul Christensson, 070-659 97 05 eller regionchef Robert Larsson, 0522-64 25 41.

Stipendiater och pristagare som får sina priser vid stämmans inledning:

Bernhard Ekströms stipendium i form av en ledarskapsutbildning tilldelas Sofia Broo, Mariestad, och Märit Andersson, Grästorp.

Årets lokalavdelning i LRF Västra Götaland är Stenstorpsortens LRF-avdelning i Falköpings kommun som får 5000 kronor i extra aktivitetsersättning för ett attraktivt program för medlemmarna och bygden, inte minst genom sitt stora traktorrace som flagghändelse och toppaktivitet i LRF:s varumärke. Stenstorpsortens LRF har skapat ett brett engagemang kring för medlemmarna viktiga frågor särskilt genom att vara ledande inom LRF i länet i sitt arbete med att använda sociala medier i kontakten med medlemmarna. Avdelningen tog också initiativ till en egen premiering av förtroendevalda som nomineras till Silvernålen men inte erhåller den från regionförbundet. Slutligen har avdelningen visat sig vara snabbfotad när det gäller att påverka näringspolitiska frågor viktiga för bygdens LRF-are, som t ex statliga avsättningar/expropriation av mark till så kallad naturvård.

LRFs högsta regionala utmärkelse: Silvernålen för oegennyttigt och engagerat arbete i

bondenyttans tjänst tilldelas Kjell Svensson, Gustav Adolf, Ingegerd Molin, Tostared, Sofia

Kämpe, Karlsborg, Lars Arnell, Hyssna, Thomas Eriksson, Essunga och Lennart

Freiholtz, Sjuntorp.

LRFs Lindecrantz stipendium 2015 om 10 000 kronor tilldelas Hans Thomsson som verkar i

Myrbackens Mejeri i Lugnås med linneduksvävning.

Utdelning av hedersomnämnande i Ung Växtkraft till Frida och Peter Ottersten, Lidköping – Carl-Henrik Ohlsson, VD Länsförsäkringar Skaraborg.

Nötkreatursstiftelsen Skaraborgs stipendium tilldelas Anja Thorsson, Vartofta.