LRF Värmlands ordförande besöker ikväll vargdrabbad företagare på Tranhems gård

Pressmeddelande från LRF Värmland 15 september 2013

Efter nytt vargangrepp på Tranhems gård besöker LRF Värmlands ordförande ikväll den drabbade nötköttsföretagaren

LRF Värmlands ordförande Dag Rogne besöker ikväll söndag den nu åter rovdjursskadedrabbade nötköttsföretagaren Gustaf Thelin på Tranhems gård utanför Karlstad för att lyssna på hans frustration och förtvivlan och också överväga vad LRF Värmland kan göra ytterligare för att komma tillrätta med rovdjursproblematiken. Detta efter att ännu en 450 kilos nötkviga blivit vargriven till döds på gården under lördagseftermiddagen. En liknande händelse inträffade på gården för ungefär två månader sedan.

-  Att ha vargar som går på så stora hägnade djur i flock är inte ett ok rovdjursbeteende. Detta har också länsstyrelsen snabbt och resolut konstaterat och nu på eget initiativ startat en skyddsjakt efter vargen, säger Dag Rogne.

-  När nu den vilda vargmaten i skogen börjar ta slut kommer vargen in i våra medlemmars hagar och trots stora djur eller väl hägnat så går den till attack. Detta är både en fruktansvärd mental börda och en produktionsstörning som i förlängningen kommer att leda till att betesdjuren i Värmland försvinner, menar Dag Rogne.

-  LRF Värmlands stämma skickade i våras en faktura till Naturvårdsverket för att belysa de enorma förluster i markvärde Värmlands 23 000 markägare redan idag lider på grund av den alltför höga vargförekomsten i länet, berättar Dag Rogne.

-  Vidare är det bedrövligt att rätten till ersättning för såväl förebyggande åtgärder inklusive inköp, uppsättning och underhåll av stängsel liksom för både primära och sekundära skador orsakade av rovdjuren ännu inte är lagfäst, betonar Dag Rogne.

-  I dagsläget har den drabbade djurägaren hela bevisbördan och är tvungen att argumentera för att kostnader utöver ersättning för dödade, skadade eller saknade djur skall utgå. Det trauma som enbart angreppet medför är mer än tillräckligt för djurägaren att klara av. Vederbörande skall dessutom inte behöva oroa sig för om ersättning utgår för de kostnader som angreppet medfört, understryker Dag Rogne.

Den proposition som regeringen i veckan lade till Riksdagen markerar tydligt att rovdjursförvaltning inte bara handlar om rovdjursbiologi utan även om hänsyn till landsbygdens folk och näringar. Bl a slås fast att politiken ska leda till att: ”tamdjurshållning inte påtagligt får försvåras”.

-  Det är bra att regeringen nu lägger fram den här propositionen eftersom Sverige i dagsläget inte har någon rovdjurspolitik. Det är angeläget att vi får en nu direkt, säger Dag Rogne.

-  För att en rovdjurspolitik ska vara hållbar måste den ta hänsyn till dem som är mest berörda, folk och näringar på landsbygden. Ännu ett färskt exempel på detta i Värmland visar på det akuta behovet av just detta, avslutar Dag Rogne på besök på Tranhems gård söndag kväll.

Fler kommentarer ges gärna av Dag Rogne, ordförande LRF Värmland, 070-332 61 55

eller Britt-Marie Nordquist, viltansvarig LRF Värmlands styrelse, 070-333 19 85