LRF Skaraborg - sälj inte ut jordbruket i Lidköping för flyget på Såtenäs

Då vi på omvägar tagit del av de kraftigt förändrade riktlinjer när det gäller bygglovhantering, lantmäteriförrättningar och planering runt Såtenäs flygflottilj som Lidköpings m fl kommuner tagit fram, har vi följande invändningar.

Att flygverksamheten på Såtenäs har positiv betydelse för bygden är vi medvetna om. Men flygflottiljens positiva betydelse uppväger inte att den skall tillåtas medföra så stora inskränkningar för boende och verksamma i de olika bullerområdena som kommunen nu öppnar för. Får de föreslagna riktlinjerna genomslag kommer det att innebära en obalans där Lidköpings kommun går miste om större värden än vad verksamheten på F7 genererar. Riktlinjerna beaktar inte fullt ut effekterna hur kraftigt detta kommer att hämma utvecklingen av boendet i området. Riktlinjerna innebär även ett dråpslag mot näringslivet. Dörren stängs för mycket utveckling, som rimligen borde tillåtas ske utifrån företagarnas värderingar av situationen. I den mån flygverksamheten innebär ett förstärkt intresse för samhället att ha insyn i företagens utveckling måste detta hanteras från fall till fall och inte i generella riktlinjer.

Flygverksamheten sker i ett område omgivet av ett av landets mest vitala jordbruksföretagande. Denna tätposition kan inte bibehållas om näringen måste utvecklas med en fot på bromsen. Jordbruksproduktion är i allt väsentligt i sin helhet fullt förenligt med flygverksamheten. Vi befarar att kommunen, genom att öka företagarnas administrativa börda, och i vissa fall även genom att regelvägen omöjliggöra utveckling riskerar att kraftigt begränsa jordbruksnäringen - områdets verkliga värdebas.

Vi anser därutöver att flyget, som har stor miljöpåverkan, måste ta ett stort ansvar för att den enskilde fastighetsägaren inte på något sätt skall drabbas, varken ekonomiskt eller möjlighet till utveckling.

Vår uppfattning är att de föreslagna riktlinjerna måste omarbetas med beaktande av våra synpunkter.

Monica Didriksson, ordförande LRF Skaraborg

Sven-Åke Öjdahl, ordförande LRF:s kommungrupp i Lidköping