LRF:s syn på förändringen av naturbruksutbildningen som Västra Götalandsregionen nu avser göra

Pressmeddelande från LRF Västra Götaland 11 september 2013

Med anledning av det beslut Regionala utvecklingsnämnden i VG-regionen förväntas fatta den 17 september om ny inriktning och sammanhållning av den offentligt drivna naturbruksutbildningen i länet och som idag berättats om i bl a SR Skaraborg, vill Lantbrukarnas riksförbund, LRF, i Västra Götaland lämna följande kommentar.

-          LRF Västra Götaland upplever nu ett stort engagemang och en stark vilja hos naturbruksförvaltningen och de sex offentligt ägda och drivna naturbruksgymnasierna i länet att tillsammans utvecklas till skarpa kompetenscentra som på olika sätt stödjer de gröna näringarnas utveckling och tillväxt, menar Paul Christensson, ordförande för LRF Västra Götaland.

Regionens naturbruksutbildningar i Sveriges största matlän Västra Götaland är en verksamhet med lång tradition och rik historia, medarbetare med ett stort engagemang för sitt arbete och med kompetens att möta elever på ett varmt och gott sätt, ett offensivt miljö- och energieffektiviseringsarbete och mycket nöjda elever som trivs och utvecklas till kompetenta unga vuxna med framtidstro.

Samtidigt har Naturbruksförvaltningen i en egen analys pekat på att man är en organisation som står i behov av stora interna förändringar för att på ett ändamålsenligt sätt kunna möta elevernas och den snabbt föränderliga omvärldens behov inom ramen för sina förutsättningar.

-          Verksamheten står inför flera tuffa utmaningar i form av hård konkurrens av inte minst privata naturbruksgymnasier utan eget skoljordbruk och anläggningar med stort underhållsbehov samt en näring i snabb teknisk förändring. Behovet av arbetskraft i flera näringsgrenar i jord- och skogsbruket är stort samtidigt som attraktiviteten att söka till dessa utbildningar är förhållandevis låg, säger Paul Christensson.

-          Naturbruksförvaltningen har sagt att man behöver utveckla verksamheterna till tydliga kompetenscentra för näringslivet för att bättre kunna stimulera, stödja och driva de gröna näringarnas tillväxt och utveckling. LRF Västra Götaland stöder detta förhållningssätt att bli vassare och höja kvaliteten ytterligare för framtidens företagare och anställda i de gröna näringarna, poängterar Paul Christensson.

Förvaltningen pekar på att satsa på tydligt profilerade skolor, attraktiva och moderna lokaler, digital teknikutveckling i framkant, en långtgången samverkan mellan skolorna och med de gröna näringarna och en harmonisering av lednings-, administrations- och organisatoriska resurser samt införa ett processorienterat kvalitetsarbete. Naturbruksförvaltningen behöver också med stöd av regionen och näringen arbeta strategiskt på att höja naturbruksutbildningarnas och de gröna näringarnas status.

-          Även denna inriktning stöder LRF Västra Götaland, avslutar Paul Christensson

Fler kommentarer ges gärna av Paul Christensson, ordförande LRF Västra Götaland, 070-659 97 05