LRF Bryter ny mark

LRF vill bryta ny mark

För första gången sitter Sveriges konsumenter till bords med landets bönder och pratar framtidsfrågor kring mat, klimat, natur och energi. Intresset för LRF:s senaste satsning Dialogen har varit stort.

LRF vill bryta ny mark genom att bjuda in konsumenter till en dialogtillsammans med bönder från de gröna näringarnas olika företagsgrenar. Sveriges viktigaste frågor diskuterades, maten vi äter och klimatet vi lever i. Lantbruksproducenter och konsumenter träffades på restaurang Swedish taste. Magnus Lindström, årets kock 2003 och olympisk mästare i matlagning hade lagat en välkomponerad meny med råvaror frånbönder iVästraGötaland.

Samtalen ville aldrig ta slutvilket visar på vikten att ha en dialog med dem som köperböndernasråvaror.

"Jag känner mig mer betydelsefull som konsument nu och inser att jag faktiskt har stor makt", var reaktionen från en av dem som var på plats.

Tydligt var att konsumenten vill ha ett ansikte på vem som producerat råvaran.Ursprungsmärkning är därför nödvändigt på alla sorters livsmedel och råvaror både i butik och på restaurang. Idag är hälsan både utanpå och inuti ett hett samtalsämne. Många vill ha rena, trygga och svenska råvaror i större utsträckning vilket är glädjande för svensk lantbruk.

Kvaliteten på skolmaten och att ungdomar behöver mer hemkunskap i skolan var andra frågor som lyftes. Något för kommunens politiker att ta till sig.

Lagar och förordningar sägs ofta var ett problem när det ska handlas närproducerade produkter till skolmatsalarna, eller när barnen ska vara med och exempelvis koka lingonsylt. Men vi vet att det mesta går att göra - om bara viljan finns .

Kvällenblev en lyckad satsning, som bara är början på en fortsattmer intensivdialog mellan matproducenter och konsumenterom framtidens mat.

Lotta Bäckberg

LRF Västra Sverige