Hunger på LRF Västs stämma 15 mars

Pressinbjudan 13 mars 2010

Dags för årets LRF-stämma

Årets regionförbundsstämma i LRF genomförs på måndag 15 mars kl 09.30 i Vänersborgs kommunhus och huvudtalare är Annichen Kringstad, kommunikationschef på LRF, som bland annat kommer prata om att våga visa vägen för lösningar här och nu på framtidens helt avgörande utmaningar om klimat, energiomställning och befolkningsökning - människan står vid ett vägskäl. I projektet Hunger som presenterades i torsdags ställer LRF i samarbete med fotografen Jens Assur några av vår tids stora ödesfrågor. Resan tar oss från överbefolkade kåkstäder till svensk landsbygd. Hunger utmanar med svåra frågor men pekar samtidigt på de stora möjligheter som ligger i omställningen till ett hållbart samhälle. Läs gärna mer på http://www.lrf.se/Om-LRF/Hunger/

Tjugo motioner behandlas på regionstämman, de handlar till exempel om lantmäteriets ohållbara roll som både konsult och ämbetsverk, om orimliga konsekvenser för utveckling i Natura 2000-områden, om hur traditionellt vattenbruk, t ex musselodling, hämmas i strandskyddsreglerna, om elnätets bristfällighet på landsbygden samt om beredskap i mediastormar som griskrisen.

Stämman inleds redan 08.30 med att Årets kock 2003 Magnus Lindström, restaurang swedish taste i Göteborg, och några av hans medarbetare som idag finns i Kocklandslaget, bjuder på smakprover i världsklass av råvaror från Västsveriges bönder. Bakom varje framgångsrik kock står en svensk bonde.

Bernhard Ekströms-stipendiet tilldelas Solveig Staxäng, ordförande i Stångenäs LRF-avdelning för ett aktivt ledarskap i bygden.

LRF:s högsta regionala förtjänsttecken, Silvernålen,  tilldelas Lilian Samuelsson, Landvetter, för sitt outtröttliga och ständigt nytänkande arbete i att nå fler konsumenter i dialogen om den svenska maten samt för ett strukturerat och hängivet arbete för ökad medlemsnytta i Härryda LRF och Åke Niklasson, Älvängen, som en tydlig uppmuntran för en lång och mycket gedigen insats för LRF:s medlemmar i Ale i allmänhet och Ale södra i synnerhet som fortfarande har mycket kvar att ge.

Årets lokalavdelning är Gestads LRF, Vänersborg, för en extremt hög aktivitetsnivå, med ca 30 aktiviteter under året med ett mycket varierat program som tilltalar alla medlemmar, för att man fått ned fiberkabel för bredband i anslutning till att man drar andra ledningar, t ex vatten samt för att man startat ett Leaderprojekt för att se hur man ytterligare kan stärka attraktionskraften för att få fler att flytta till bygden. Priset är ett extra aktivitetsstöd på 5000 kronor.

Årets kommungrupp är Färgelanda för ett ödmjukt men samtidigt tydligt och framsynt arbete där de gröna näringarna tar och får den rättmätiga platsen i arbetet för ett hållbart samhälle.

Nyval till styrelsen föreslås på den unge mjölkföretagaren Kristoffer Kullingsjö från Vårgårda.

Frågor kan ställas till

Paul Christensson                                                            Robert Larsson

Ordförande, 070-659 97 05                                            Regionchef, 070-661 95 23

Regionchef LRF Västra Sverige