Hållbart byggande även i Gamla Stan

2015-04-01

Pressmeddelande från Boverket

Boverket presenterar idag sina förlag på fullständig tillämpning av Plan- och bygglagens bestämmelser. Vilket bland annat kommer leda till att Gamla Stan i Stockholm äntligen kan ersättas av ett hållbart byggande.

- Det här är viktiga och helt nödvändiga åtgärder. Äntligen kan vi komma tillrätta med bristerna i Gamla Stan, med för trånga och ojämna gator, bristande system för energieffektivitet och ventilation. Att riva dessa byggnader och ersätta dem med moderna, funktionella hus är en stor vinst för samhället totalt. Det går också att koncentrera dagens spretiga handelsutbud till ett enda köpcenter, säger stf generaldirektör Urban Nilsson.

Gamla hus har många brister och i stort sett alla stadsmiljöer uppförda före 1968 behöver byggas om. Det som inte går att anpassa till en standard motsvarande dagens passivhus, de ska rivas ut och återställas till hur det såg ut innan människan etablerade sig. Så kallade Opåverkade Ekoparker.

Totalkostnaderna väntas uppgå till cirka 250 miljarder kronor och det är i huvudsak den som äger den omoderna byggnaden – dvs fastighetsägaren – som får stå för kostnaderna.

- Vi är medvetna om att det här kan vålla en del debatt, men det här är åtgärder som krävs för att nå målet om Hållbart Byggande.

Samrådet pågår till den 30 juni och därefter kommer beslut att fattas av Bostadsdelegationen strax före jul. Bestämmelserna träder ikraft 1 januari 2016 och hela programmet ska vara genomfört senast 2021. För att det ska hinnas med, bör rivningen av Gamla Stan och andra liknande miljöer påbörjas redan nästa år.

Åtgärderna på regional nivå finns samlade i Boverkets databas ”Riktlinjer och Instruktioner för Verkställighet av Uthållig Tillämpning”, och den når man via länken: