Det respektlösa Samhället

Det respektlösa samhället

Vilken väg ska Sverige ta i framtiden? Denna fråga ställer jag till våra politiker som inte står upp för sina medborgare. Ett exempel är de grisbönder som blev uthängda i media i förra veckan. En del politiker tycker att det är ok att vissa grupper idkar civil olydnad för att belysa något som de tycker är fel i samhället. Det innebär i praktiken att dessa politiker också säger att det är ok att begå brott.

Min fråga är då till er, vill vi ha den sortens samhälle? Vem eller vad säger vilka brott som är tillåtna att begå? Om någon lag inte fungerar som den är tänkt är det väl er uppgift att utreda vad som är fel och ändra den. Det ska ske i en demokratisk process. Allt handlar i grunden om respekt för varandra. Vi ska alla respektera att människor kan ha olika åsikter. Det samhälle som vi idag håller på att skapa går i motsatt riktning. Ingen respekt för varandra. Alla kan bli utsatta för brott och att då inte kunna lita på rättssamhället känns väldigt otryggt för mig som medborgare. Det är viktigt att vi har lagar och att dessa efterlevs. Gör de inte det så ska domstol döma i frågan, inte media och lynchmobben.

Politikerna gör likadant som övriga samhället. Det vill säga struntar i att respektera varandra och oss medborgare. Synovates undersökning på uppdrag av DN visar att 80 procent av de tillfrågade är avogt inställda till att partiföreträdare gör hembesök. Lika många ser rött vid tanken på att få telefonsamtal från en politiker. Ändå funderar riksdagens partier på att genomföra den här typen av kampanjer. Det är respektlöst mot oss medborgare och demokratin. Det krävs att ni politiker vänder skutan NU. Låt Sverige återinföra respekten för den enskilda individen och rättsstaten.

Clara Emmoth Hyltbäck

Företagsutvecklare LRF i Västra Sverige