DEBATT: Utsläppsfri företagsutveckling

Nu är det biogas det hetaste drivmedelsalternativet och många undrar nog varför marknaden och politikerna aldrig kan bestämma sig. Svaret är: Nej, det är bara att vänja sig. Men i potten ligger många nya jobb i landsbygdsföretagen.

Det har gått fort i bilbranschen. När det äntligen började pratas klimat och utsläpp på allvar dök biltillverkarna djupt ner i sina byrålådor och blåste dammet av det ena teknikalternativet efter det andra. Plötsligt fanns alla med på banan - samtidigt.
Nu finns det mycket att välja på om man ska nå under den gyllene nivån på 120 gram koldioxid per körd kilometer. Och det har märkts, då miljöbilarna det skakiga bilåret 2009 beräknas stå för 35 procent av nybilsförsäljningen.

Den senaste favoriten på den här himlen är biogasen, där mycket nu händer samtidigt:
* På flera ställen har det byggts och planeras att byggas anläggningar för att ta fram fordonsgas ur avloppsslam och ur hushållens matavfall.

* Antalet gaspumpar ökar även om investeringarna här är stora.

* Regeringen har lagt flera paket med stöd till biogasutvinning.

* Biogas har – sett till en hel livscykelanalys – utsetts till bästa bränsle 2009. En biogasbil blev också årets miljöbil.

* Två biogasbilar startar i årets banracingserie STCC. Ett projekt med stort PR-värde för att etablera gasen som ett fungerande drivmedelsalternativ.

Potentialen är enorm och i potten ligger i stort sett utsläppsfri energi till el- värme eller drivmedel. Ytterligare en stor fördel är att produktionen inte i någon större utsträckning konkurrerar om biomassan från åkrar eller skogar. Gödseln, hushållsavfallet och avloppsslammet finns ju redan där och många tusen hektar åker ligger idag i praktiken oanvända.

Det som driver på utvecklingen är behovet att ta hand om gasen i avloppsslammet, samt att uppnå det stigande kravet på att hushållsavfall ska komposteras. Även i jordbruket bubblar intresset. Att röta gödsel och – i mån av tillgång – i gräs från åkrarna ger ytterligare ett ekonomiskt ben att stå på, samtidigt som rötresten blir en lättare gödning att hantera. Många gårdar går därför i gastankar och en första utmaning är att hitta samarbetsformerna. Ska var och en bygga en egen anläggning, eller ska man gå samman? Hur ska gödsel, rötrest och gas transporteras? I lastbilar eller i ledningar? Och hur ser kalkylen ut?

Vid sidan av – eller kanske snarare som en våt filt ovanpå – finns den eländigt dåliga lönsamhet som nästan hela jordbruket i dag dras med. Det krävs muskler, framtidstro och en hel del mod att gå in i de här projekten i tider då nästan allt annat pekar åt fel håll.

Även den vanlige bilisten funderar nog över vad som händer. Precis när man börjat vänja sig vid de blå etanolpumparna så kommer gasbilar och elhybrider. Sanningen är att inget ensamt kan ersätta bensin och diesel. Det krävs fler alternativ och samhället gör därför klokt i att sprida sina forsknings- och investeringspengar.

Erik Evestam Företagsutvecklare LRF Västra Sverige