Debatt: Offensiv grundkondition

Nu är rätt tid att se om sitt företag och sin verksamhet. Den finansiella krisen kom snabbt. Ingen vet hur länge den varar, men alla vet att det vänder. Och när det vänder så vänder det snabbt. Väldigt snabbt. Att vänta med justeringar, investeringar och annat till det redan har vänt är att spela defensivt. Defensivt spel leder sällan till mål. Ibland till oavgjort och en del gånger till förlust. Ett företag som bara spelar oavgjort eller förlorar är snart inget företag alls.

Med innovativt tänkande och god omvärldsspaning blir företaget rustat för ett offensivt spel. För de som tränar upp grundkonditionen nu finns goda målchanser när det vänder. Ett span i omvärlden är trender. Vilka trender är på uppgång? Klimat och miljö kommer att hålla ställningarna som nummer ett för en lång tid framåt. Snabbmat och slow-food är också krafter att räkna med. Prissmarta konsumenter med hög grad av internetmognad är att förvänta sig. Förmodligen snabbare än vi tror.

Var passar de gröna näringarna in i bilden? Klimatsmart produktion? Ja, det är en möjlighet och en nödvändighet. Här finns mycket kondition att träna upp. Exempelvis är en klimatsmart skog förmodligen en stormtålig skog, för annars blåser den omkull.

Produkter för den prissmarte konsumenten? Ja, det innebär att ge produkterna ett tydligt ansikte som motiverar priset. Svenska produkter är inte alltid billigast, men kan innehålla andra värden som konsumenten är villig att betala för. Det vill säga om konsumenten visste vilka dessa värden var.

Snabbmat och slow-food? Här finns möjligheter på flera skilda sätt; långkok på bra råvaror utan konstiga tillsatser som färdigmat är både snabbmat och slow-food på samma gång. Att förpacka råvaror så att det passar olika typer av hushållsstorlekar är både prissmart och begränsar mängden mat som slängs.

Internetmognad? Det finns flera exempel på produkter via internethandel i de gröna näringarna redan. Här kan man kanske tänka sig lokal förankring genom hemleverans till dörr. Kanske kommer vi i framtiden få se bröd, chark och grönsaksbilar åka omkring likt Hemglassbilen. Vem vet om småskaliga livsmedelsproducenter kommer att finnas på helt nya ställen för att marknadsföra sina varor; kyl/frysföretag, köksinredningsfirmor eller rent av på IKEA. Är bästa platsen för marknadsföring där det finns minst tusen andra livsmedelsvaror?

Innovativt tänkande handlar om att se en befintlig situation ur ett nytt perspektiv. Gammal eller ny teknik som används på ett nytt sätt. Ett lysande exempel är tekniken för klädnypor applicerad på ätpinnar. Även fummelhänta kan då äta med pinnar. Inom de gröna näringarna är det nog ingen överdrift att påstå att innovativa tankar skjuter som ogräsfrön ur jorden. Och det behövs nu.

Vi vet att det vänder. Framtiden är fylld av målchanser och nu är det upp till företagen att bygga upp sin grundkondition!

Katarina Adolfson
Företagsutvecklare