Debatt: Har allemansrätten förfelat sitt syfte?

Vad är allemansrätt och vad är inte allemansrätt? Inte störa och inte förstöra är det luddiga svaret. Allt fler röster höjs nu för att skärpa och förtydliga reglerna inte minst kring häst i skog och mark.

Som företagsutvecklare, med inriktning bland annat på häst, får jag många samtal från hästägare/hästföretagare och markägare i frågor kring nyttjande av annans mark. Jag har fått samtal från gråtande markägare med förstörda marker likaväl som hästägare som blir jagade med krattor eller värre. Har inte allemansrätten förfelat sitt syfte när det ser ut så här?

Nyligen genomfördes en e-postenkät med alla lokalavdelningar i Västra Götaland och Värmland för att se hur stort problemet är ute lokalt och om det finns några gemensamma nämnare där det uppstår konflikter. Utifrån svaren är det tydligt att det finns problem både i Värmland och Västra Götaland, men inte några tydliga svar på vad som orsakar problemen. En vanlig orsak är att antalet hästar har ökat lokalt, men den stämmer inte överallt. Det finns flera exempel som visar att många hästar inte behöver innebära problem.

På frågan om vad som behövs för att lösa eller undvika problem finns ett fåtal förslag. Flera röster höjs för att förtydliga och skärpa regler för häst i allemansrätten, ökade kunskaper hos hästägare om vad som utgör skaderisk när man färdas med häst i skog och mark och att kommuner tar större ansvar för att anlägga ridslingor och ridleder.

De är inte ovanligt att man får höra följande:
- Om markägaren kör sönder sina marker med skogsmaskiner eller fyrhjuling så är gör det väl ingen skillnad om jag rider där.

Jo, det gör det faktiskt. Tänk dig själv att du väljer att köra med bilen genom din trädgård i ett speciellt syfte och att gräsmattan blir förstörd. Det är ett medvetet val du gjort. Tänk dig att det sedan börjar komma ryttare genom din trädgård med motiveringen att den redan är förstörd så tror jag du förstår hur markägaren känner det. Nu är trädgård helt undantaget i allemansrätten, så detta scenario är inte möjligt. Men som tankeexperiment fungerar det.

I Uppland pågår just nu ett fall med en mark- och stallägare som stämt staten för förstörd mark. Hur det går med ärendet är inte klart, men det har lyft upp debatten kring problemen. Debatten är bra eftersom vi måste prata med varandra för att kunna lösa problemen och komma vidare.

Katarina Adolfson
LRF Västra Sverige