Debatt: Hästpass och pest

Afrikansk hästpest är en förödande sjukdom för hästar där en stor andel insjuknade dör. Som namnet antyder finns sjukdomen i Afrika, men har konstateratsi Spanien och Portugal på 1990-talet. Sjukdomen sprids med svidknott precis som blåtunga (som den är nära släkt med)hos kor och får.

När blåtungan konstaterades i Sverige 2008 sattes vaccinationskampanj in. Tack vare djurregister visste man var djuren fanns och hur många de var. Skulle Afrikansk hästpest sprida sig till Sverige kommer det att uppstå problem med att veta var hästarna finns. Det är ett faktum att ingen vet exakt hur många hästar som finns i Sverige. Precis som att man faktiskt inte vet var de man känner till befinner sig vid olika tidpunkter. Detta beror på flera orsaker. En viktig faktor är att det saknas ett centralt register för hästar som har hästpass, det är istället respektive avelsförening som administrerar passen. Alla hästar har fortfarande inte pass. Hästar flyttas runt mycket på tävlingar, träningar, betäckningar och mycket annat.

Hästpasset har heller inte särskilt många nyttor inbyggda för hästägaren, däremot är det ganska kostsamt för en del raser. Även för en nitisk hästägare som skickar in handlingar för att få hästpass kan det på sina ställen ta många månader innan något pass finns färdigt till hästen.

I takt med klimatförändringar blir troligheten att Afrikansk hästpest når till Sverige större. Längre växtperiod varje år, längre och blötare höst och vår gör säsongen längre för t.ex. svidknott. En lång säsong gör att den vektorfria perioden (den tid då svidknotten inte är aktiva) krymper och smitta hinner längre på ett år än tidigare.

För att inte hamna i ett kaosartat läge när en epizooti (epizooti=epidemi fast på djur) drabbar hästarna i Sverige borde ett centralt register införas. Om passen innehöll något som är av värde för hästägaren skulle andelen hästar utan hästpass minska avsevärt, tror jag. En kort handläggningstid för att få passet och en kostnad som motsvarar värdet för hästägaren borde vara en bra morot. Värdet kan ökas med att fler nyttor byggs in i passet t.ex. internationellt pass och tävlingslicenser. Motsatt ände att börja är att lägga sanktioner på hästar utan hästpass.

Rapportering av aktuella kontaktuppgifter bör, för att vara ett snabbt verktyg, ske via hästägaren eller hästhållaren direkt i en databas på nätet. På det sättet vet man vid ett utbrott vilka hästar som finns där utbrottet kommer och även vilka hästar som har varit i området.

Måste det till ett utbrott av Afrikansk hästpest innan ett sådant register kommer till stånd?

Katarina Adolfson
Företagarcoach LRF Västra Sverige