Mjölkkor på bete Fotograf Erik Evestam

130 mjölkkor får besök av Ätradalsskolan

Elever i årskurs åtta på Ätradalsskolan ska i veckan få lära sig mer om lantbruk. LRF Ulricehamn anordnar en branschdag för att inspirera och berätta om hur det går till på ett modernt lantbruk. Ungdomarna kommer att besöka gården Gärdet i Hössna i Ulricehamns kommun. Gården har 130 mjölkkor och totalt 400 djur, de odlar det mesta av fodret själva. Bönderna Amanda och Frans Zetterberg är beredda på att ta emot eleverna, likaså Bo Gotting som sitter med i LRFs kommungrupp och som är en av initiativtagarna till branschdagen.

-Vi märker ett ökat intresse för våra näringar och allt fler söker sig till naturbruksutbildningarna, vi vill inspirera ungdomarna att lära sig mer om lantbruket och informera dem om hur ett modernt jord- och skogsbruk ser ut och berätta om de betande djurens betydelse för svensk matproduktion, säger Bo Gotting.

Branschdagen har engagerat flera olika aktörer, bland annat kommer ungdomarna att få träffa Södra skogsägarna, Naturbruksgymnasier men också KLS och Gäsene mejeri. De kommer få lära sig mer om växtodling och titta hur det ser ut i en modern mjölkladugård. De kommer också få möjlighet att knyta kontakter med andra ungdomar som är engagerade inom lantbruk och LRF Ungdomen Sjuhärad kommer finnas på plats för elevernas frågor.

-Det är ganska många år sedan vi hade ute elever på gårdsbesök här i kommunen, men vi kände att nu är det läge att visa upp vår bransch. Vi har haft en jättebra bra dialog med skolan och Maria Fehrm, som är Samordnare Skola-Arbetsliv på Ulricehamns kommun, hon har hjälp oss att hålla ihop besöket, detta är ett samarrangemang mellan flera aktörer och vi hoppas att ungdomarna blir inspirerade, avslutar Bo Gotting.

Media hälsas välkomna!

Tid: 8 maj kl 9-12 (avslut med lunch)

Plats: Hössna, Gärdet 104, 523 97 Ulricehamn

Kontaktperson: Bo Gotting 070-653 19 05