Må bra enligt läran om Ayurveda

Må bra enligt läran om Ayurveda

Ordet Ayurveda är sanskrit, där "Ayur” betyder liv och ”Veda” betyder vetskap eller kunskap. Med hjälp av läran om Ayurveda får vi vägledning till hur vi kan leva i vardagen och skapa mer energi, livskraft och bättre välmående.

Ayurveda betyder kunskapen om livet

Det är en anrik indisk filosofi som har gett miljontals människor bot och bättring under årtusenden. I praktiken omfattar Ayurveda ett medicinskt system som beskriver människans element i förenklad form. Utgångspunkten är tre vitala energier, eller "doshor" som de också kallas – Vata, Pitta och Kapha.

Kunskapen om Ayurveda har förts vidare i generationer. Till en början i poetisk versform på sanskrit genom muntlig tradition och sedermera nedtecknat i olika skrifter. Faktum är att Ayurveda fram till 1800-talet var det huvudsakliga hälsosystemet i Indien, både i förebyggande åtgärder och i sjukvården.

5 tips till bättre hälsa:

Dessa tips har vi fått från den välkända ayurvedaläkaren och föreläsaren Janesh Vaidya som flertalet gånger har besökt Asia Spa med sina klokheter.

1. Var snäll mot dig själv!

Ett bra liv handlar om att vara snäll mot sig själv. Du är själv ansvarig för din egen lycka. Så välj glädjen. Du är energi, inte ditt jobb, ditt hus, din bil eller din ålder. Tänk "Jag har allt" i stället för att tänka "jag har inget" dina tankar skapar positiv energi som triggar igång hjärnan och skapar mental styrka.

2. Flirta med livet!

Försök att verkligen närvara i nuet och verkligen njuta av dofter, smaker och samtal med människor. Undvik att vara alltför resultatfokuserad - då missar du mycket på vägen. Få kontroll över dina tankar genom bl.a. meditation.

3. Mindre socker - mera kärlek!

Ersätt godis med kärlek. Fysisk beröring ger samma kick som socker men är mycket nyttigare.

4. Undvik kemikalier

Undvik kemikalier och E-ämnen som finns i matvaror och halvfabrikat. Smörj in kroppen i kokosnötsolja som ökar elasticiteten i huden!

5. Träna tankarna

Ta kontroll över tankarna. Om du har kontroll över dina tankar så har du kontroll över ditt liv. Negativa tankar skapar en negativ spiral och positiva tankar skapar en positiv spiral. Ett sätt att skapa positiva tankar är att meditera.

Din sparesa – gör upplevelsen ännu bättre med Ayurveda

Alla påverkas mer eller mindre av doshorna Vata, Pitta eller Kapha. Beroende på vilken som präglar din personlighet mest kan du med hjälp av små enkla knep få din kropp i balans.

Asia Spa har vi skapat en sparesa som passar just dig. Du väljer ett kort med den doshan som stämmer bäst överens med din personlighet, kroppstyp och dagsform under din vistelse hos oss. Korten hittar du när du besöker på Asia Spa. Med hjälp av dessa hoppas vi att du får ut ännu mer av din vistelse hos oss.