Löfbergs vd ​blir styrelseordförande i Livsmedelsföretagen

Lars Appelqvist, vd för Löfbergs sedan 2008, blir ny styrelseordförande i Livsmedelsföretagen. Lars efterträder Göran Holm som suttit på posten i sex år.

Lars Appelqvist har arbetat på Löfbergs sedan 1998 och haft en rad olika befattningar såsom logistikdirektör och inom försäljning. Under Lars ledning de senaste 8 åren har Löfbergs gått från att vara en nationell aktör till en internationell, integrerat hållbarhetsarbetet fullt i affären och byggt en mycket effektiv, modern och klimatsmart produktion.

- Lars bidrar med både förnyelse och kontinuitet. Han har varit en mycket uppskattad vice styrelseordförande i två år och det känns helt naturligt och som en bra utveckling att han nu kliver in som ordförande för Livsmedelsföretagen. Lars har gedigen erfarenhet från livsmedelsindustrin och har ett stort engagemang för hållbarhetsfrågor och hur man kan driva moderna och framgångsrika livsmedelsföretag i Sverige, säger Marie Söderqvist vd Livsmedelsföretagen

- Jag tycker att det skall bli spännande att få fortsätta driva utvecklingen vidare för att med fokus på hållbarhet, export och innovation öka branschens konkurrenskraft, säger Lars Appelqvist

Kontakt:

Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen, tel: 070-724 09 71

Lars Appelqvist, vd Löfbergs tel: 054-14 01 29

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.