Fler ungdomar i Tanzania och Uganda får möjlighet till högre studier. Det är resultatet av ett nytt samarbete mellan Familjen Löfbergs Stiftelse och Help to Help.

Familjen Löfbergs Stiftelse stöttar unga talanger i Östafrika

Familjen Löfbergs Stiftelse inleder ett flerårigt samarbete med stiftelsen Help to Help. Det gör att ungdomar i Tanzania och Uganda som annars inte haft möjlighet till högre studier nu kan utbilda sig till samhällsviktiga yrken som agronomer, ekonomer, ingenjörer eller läkare.

- Help to Help bedriver ett viktigt arbete som ligger helt i linje med våra värderingar. Vi har jobbat med hållbarhetsfrågor i mer än hundra år och vill fortsätta bidra till en hållbar utveckling. Nu ser vi fram emot ett långsiktigt samarbete med Help to Help som vi delar många intressen och hjärtefrågor med, säger Therese Gustafsson, fjärde generationen kafferostare och ordförande i Familjen Löfbergs Stiftelse.

Help to Help ger unga talanger möjlighet till betalda studier vilket leder till långsiktig positiv förändring för individer, familjer och samhällen. Sedan 2010 har Help to Help möjliggjort akademisk utbildning för fler än 850 studenter vid universitet i Tanzania och Uganda.

- Vi drivs av en passion att skapa möjligheter för unga människor i Östafrika. Att Familjen Löfbergs Stiftelse väljer att stötta oss är ett kvitto på att vi gör något bra, och innebär att vi kan erbjuda utbildning för fler unga talanger och förverkliga deras drömmar. På så sätt bygger vi både människor och länder starkare, på ett långsiktigt och hållbart sätt, säger Help to Helps tillförordnade vd Jenni Ginström.

Främjar en hållbar utveckling
2014 stärkte familjen Löfberg sitt hållbarhetsengagemang genom att bilda en privat stiftelse som främjar en hållbar utveckling i kaffeodlarländer. Det sker genom utvecklingsprojekt, forskning, utbildningar och stipendier. Arbetet ligger i linje med familjens vision att skapa goda stunder för kommande generationer.

- Vi tror på kraften i att göra saker tillsammans, och därför är samarbeten med Help to Help och andra aktörer viktiga för att säkerställa och skala upp positiva effekter. Det fungerar bra, vilket vi sett prov på i Sydamerika och Afrika där vi varit aktiva under stiftelsens första tio år, säger Therese Gustafsson.

För mer information, kontakta gärna:
Therese Gustafsson, ordförande Familjen Löfbergs Stiftelse, 072- 328 11 79, therese.gustafsson@lofbergs.se
Jenni Ginström, tillförordnad vd Help to Help, 070-482 77 03, jenni@helptohelp.se