Ännu godare kaffe till landets alla kaffeställen - Åtta kaffenyheter som hela bönor

Löfbergs Lila lanserar så mycket som åtta kaffesorter som hela bönor, på samma gång. Ett brett sortiment som riktar sig till vendingföretag, restauranger och caféer. Här finns kaffe för alla smakriktningar och önskemål om miljö- och etik-certifieringar.

Hela bönor är på stark frammarsch. På bara fyra år har efterfrågan på hela bönor tredubblats hos landets kaféer, restauranger och företag. Helautomatiska kaffemaskiner som maler hela bönor kopp för kopp blir allt vanligare och fler och fler kaffedrickare uppskattar den färska, aromrika smaken från nymalda kaffebönor. På allt fler arbetsplatser och där människor samlas runt kaffe, sprids doften av nymalet kaffe.

Intresset för kaffets många smaker, ursprung och sorter har ökat överallt i hela samhället. Och kaffedrickarna ställer större krav på kvalitet.

- Det är väldigt positivt tycker vi! Det betyder att vi får chansen att visa våra kunskaper och vad vi kan erbjuda våra professionella kunder. Särskilt stolta är vi över att ha både certifierat och konventionellt kaffe av samma typ. Det ökar valfriheten. Nu breddar och berikar vi kaffeupplevelsen för både våra kunder och konsumenter, säger Charlotta Stenson, kategorichef för Out of Home-marknaden på Löfbergs Lila.

Löfbergs Lila Professionell hela bönor kommer i nya, internationella och snyggt designade förpackningar i på 500 gram.

Pitch Black Espresso

Ett extra mörkrostat kaffe med kraftig fyllighet och smaker av bröd, frukt och choklad.

Kharisma

Ett lättrostat kaffe med riklig fyllighet och mild sötma.

Dash of Dark

Ett lätt mörkrostat kaffe med fruktighet, försiktig sötma och tydlig fyllighet.

Dash of Dark Organic

KRAV-märkt

Ett lätt mörkrostat kaffe med rund fyllighet och fruktig sötma.

Dash of Dark Organic UTZ

Märkt med KRAV och UTZ

Ett fylligt och lättmörkrostat kaffe med mjuka fruktiga aromer.

Black Symphony

Ett mörkrostat kaffe med milt fruktiga toner och lång eftersmak.

Exclusive

Ett extra mörkrostat kaffe med markerad syrlighet och fylliga aromer.

Exclusive Organic Fairtrade

KRAV- och Rättvisemärkt

Ett extra mörkrostat kaffe med markerad syrlighet och fylliga aromer.

För mer information kontakta:

Charlotta Stenson, kategorichef, Löfbergs Lila, 054-14 01 00, 0702-93 57 00

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard.

De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt.

www.lofbergslila.se

Kafferosteriet Löfbergs är ett familjeföretag grundat 1906. Idag är vi drygt 300 kaffeälskare som är verksamma i norra Europa, och som delar passionen för smak, trender och hållbarhet. Vi producerar ca 12 miljoner koppar kaffe om dagen, och är en av världens största inköpare och rostare av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även varumärkena Peter Larsen Kaffe och Kobbs.